Live

AlunaGeorge
Hovefestivalen, 2/7-2013

Publicerad: 3 juli 2013 av David Winsnes

I slutet av april stegade AlunaGeorge upp på den brittiska tv-profilen Jools Hollands scen och framförde sin singel Attracting Flies. Uppträdandet splittrade tittarna. Många ansåg att världens coolaste människa hette Aluna Francis även efter de minuterna men en stor del av fansen menade att hennes röst inte alls bar och vissa gick så långt som att säga att det var ett av årets sämsta ögonblick på Hollands program. Så visst – när r&b-duon från London besöker Europas festivaler med två extramusiker och släpper lös sina polyrytmiska beats har de saker att bevisa, röster att tysta.

George Reid är hjärnan bakom de produktioner som av press ofta beskrivits som futuristiska. I Hovefestivalens stora tält befinner han sig bakom ett enkelt keyboard. I en intervju med London Evening Standard pratar han om att inte överarbeta saker, att det kommer till en punkt han vill undvika där alla skiftande ljud börjar bära låten snarare än att låten bär ljuden. Den musikaliska utgången av det tänket är knarrande, studsande och fullständigt rena ljudbilder som kompletterar Francis naiva soul perfekt, men med keyboard, bas och trummor får de putsade takterna stå tillbaka för ett mer organiskt fokuserat arrangemang. Det gör till exempel att deras Disclosure-samarbete White Noise låter som en dagisversion tolkad med hjälp av leksaksinstrument.

Då är det mindre bra med AlunaGeorges nuvarande livekonturer avklarat. Sak som är bättre: Aluna Francis äger. Tidigare under dagen har Joey Bada$$, Macklemore och 2 Chainz alla störtat in på scen med hybris och proklamerat sin närvaro varannan minut. Ingen av dem kommer i närheten av Francis scenspråk eller leverans (okej, Bada$$ har lite att säga just här). Bastyngda Just A Touch är först ut och låter som ett danseggande mirakel med stöd av sångerskans kroppsspråk. Hon snubblar över de lägsta tonerna setet igenom men oftast ligger hon så högt att det inte blir problematiskt. Attracting Flies och Montell Jordan-covern This Is How We Do It får vid sidan av White Noise starkast publikreaktioner men allra bäst är kanske britternas äldre EP-material; nämnda Just A Touch, förstahiten You Know You Like It och avslutningsnumret Your Drums, Your Love. Detaljrika Diver, med en för bandet ovanligt emotionell tydlighet, är också ett låtvidunder i miniformat.

Det är AlunaGeorges första Norgespelning i karriären och de säger inte mycket under sina självsäkra 45 minuter. Aluna Francis uppenbarelse säger desto mer: de lär återvända i sinom tid och då spela inför större, mer insatta åskådarskaror.

Foto: Magnus Olsson