Ray-Ban Stage
Angel Olsen
Primavera Sound, 3/6 – 2017
Publicerad: 5 juni 2017 av
Nike Rydberg
Vid det här laget har Angel Olsen börjat framstå som två olika artister – den introverta, kassettutgivande folkmusikern och den extroverta, festivalturnerande rockstjärnan. Brytpunkten kom i början av 2014 med albumet Burn Your Fire for No Witness, där Olsen verkade ha fyllt på sina musikaliska arrangemang såväl som sitt självförtroende. Formkurvan har bara pekat uppåt sedan dess – förra årets album My Woman var ett 2016 års allra främsta, och sommarens spelning på Primavera blir ett rent firande av resan dit. Hon berättar också att det är hennes största spelning någonsin.
Att Olsen är high on life visar sig redan på inledande High & Wild, där låtens ursprungliga bitterhet bytts ut mot en euforisk framtoning. ”Is that how you’re feeling?”, skojar hon åsyftandes låttiteln, för att senare tacka Barcelona-publiken för ”all the good vibes”. Liksom på en Håkan Hellström–arenaspelning låter hon musikens grundsvärta överskuggas av hur gött allting annat är i kväll – bakom henne passerar båtar över havet, framför henne går solen ner över ett engagerat publikhav. Låtar som Those Were the Days och Not Gonna Kill You förlorar visserligen lite av sin tyngd när de avbryts av Olsens små övertaggade skratt, men det vore rent cyniskt att inte se den rena glädjen som en tillgång.
Samma känslor låter Olsen dessutom kanalisera i sitt fläckfria gitarrspel, uppbackat av en totalt fokuserad – om än lite nervig – närvaro. Dessutom ackompanjeras hon av ett liveband som spelar varje takt som om det vore en The Strokes-spelning, som om de är beredda att dö för hennes musik. Balansgången mellan bangers och ballader hanteras genomgående perfekt, och överbryggas framför allt med Olsens kraftfulla röst. Den låter inte som någon annans, och när hon sjunger i kväll låter det som att hon just lärt sig utnyttja dess fulla potential.
Inte ens långsamt framväxande Sister eller Woman riskerar att försvinna när de ekar ut över festivalområdet, och när stillsamma Acrobat från 2010 vävs in i setlisten är det till enstaka överraskade applåder. Varken publiken eller Angel Olsen har glömt bort var hon kommer ifrån, men sommaren 2017 verkar hon mest vilja överträffa sig själv.