Arbis

Ängie
Where’s the Music?, 3/2 – 2017

Publicerad: 4 februari 2017 av Stina Vickhoff

4

När 21-åriga Angelina Ängie Dehn förra året släppte singeln Smoke Weed Eat Pussy blev man inte förvånad att det brände till i skallen på diverse moralpanikande svennar. Har folk inte bättre saker att lägga sin energi på, undrar man. Sprida kunskap om sexuellt våld eller typ skänka pengar till Aleppo till exempel. Tydligen inte. I alla fall menade Ängie att hennes musik var ett feministiskt fuck you till alla hatare och att singeln i synnerhet ville peka ut hyckleriet kring hur män kontra kvinnor bemöts när de rappar om samma saker. Vettigt. Intressant. Modernt.

Men ingen artist bör reduceras till sina låttexter, ett artisteri är mer än det. Så om du sjunger om att du röker på och slickar fitta varje dag bör ditt scenspråk också vara uttrycksfullt i någon mån. Eller du bör i alla fall ha ett scenspråk och du bör äga dina texter. Det är här det brister när Ängie äntrar scenen på Where’s the Music?s första av två kvällar.

Det är inte rösten som är hennes styrka och då måste liveuppträdandet vara mer än att bara stå framför en mick och sjunga. Potentialen finns där och en gedigen skara fans med. Det är smockfullt framför scenen på Arbis när hon uppträder. Hennes trap-hop har blivit viral och redan uppmärksammats av diverse utländska medier, men något faller platt när hon står på scen. ”Detta är en ny singel, den är ganska bra” säger hon om osläppta Never Coming Down och det är en av få meningar hon uttrycker under giget. Det är lite svårt att skilja på nonchalans och nervositet. Det är okej att vara nervös, detta är förmodligen en av de större scenerna hon stått på, men det blir någon form av konstig frontalkrock när hennes artistpersona ter sig totalt annorlunda när vi ser henne live.

Det är svårt eller kanske snarare orättvist att bedöma någon utifrån ett showcase-gig där antalet låtar går att räkna på en hand. Men det ger en hyfsat god hint och här blir det tydligt vad Ängie bör utveckla om hon vill ta sig uppåt och vidare. För som sagt – i teorin och studion finns attityden, soundet och rösten men live är hon inte där.

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 2143 [name] => Ängie [slug] => angie [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 2144 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 2 [filter] => raw ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 1666 [name] => Where's the Music? [slug] => wheres-the-music [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1667 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 52 [filter] => raw ) )