Festival

>Arvikas genidrag.

Publicerad: 26 januari 2010 av Magnus Olsson

>

Arvika är en vinnare i år. De har lärt sig av bokningar som Kraftwerk och Depeche Mode. De vågade satsa, men lyckades inte fullt ut (men tro mig om man får chansen att boka supergrymma artister så tar man den, och kommer chansen på Daft Punk eller något liknande så kommer de med all sannolikhet att göra allt som står i deras makt för att boka dem). 2010 känns som Arvikas år, och låt mig precisera mig. De två senaste åren har Arvika trots sina grymma bokningar inte lyckats sälja ut. Nu är det tredje gången gillt. De har skaffat attityd, och bokar lite mer strategiskt än förr, men har fortfarande kvar känslan för de där bokningarna som alla bara vill ha.
Hösten 2009 stog de för ett av de största PR-tricken under 2009, med sin annons och sitt filmklipp. Genialiskt, provocerande och utmanande. Säga vad man vill, men att med ett filmklipp och en annons ge ett eko till all svensk media är väl alla festivalers dröm? Internationell press, nationell press, lokal press, radioinslag samt tv-inslag. Grattis säger jag, det är inte bara det att man får se Arvikafestivalen i varje medium utan även att de framhäver ungas sexualitet och försöker damma bort tabu stämpeln som så många försöker ha kvar.
Arvikas historia sträcker sig tillbaka till 1992 och har länge fokuserat på synthmusik i synnerhet, på senare år har man övergått till att vara mer alternativ och ta in fler genrer men ändå ha ett stort fokus på den elektroniska musiken. Förra året bokade man världens största synthband i Depeche Mode. Trots att det i dagsläget är tunt med synth och elektroniska bokningar har man inte sålt varken sin svarta själ eller elektroniska. Bokningar fungerar som eBay där festivalerna får buda på artister och jag antar att det för tillfället inte funnits så mycket elektroniska artister som Arvika kunnat boka. Så håll ut alla electrokids och synthluggar, kom ihåg att det bara är januari, det kommer bokas feta electro artister och synthakter så att ni ska kunna dansa er svettiga in på småtimmarna och avsluta dagen med en att köa till langosvagnen vid femsnåret så att du ser soluppgången.
2008 bokades Kent och vilken succé det blev. En enorm uppslutning och en helt underbar stämning framför Vintergatan. 2007 bokades In Flames, och deras spelning klassas som en klassiker på Arvika. 16 000 själar hoppade till Only For The Weak, det säger ändå en del. Betyder detta att de kommer boka 2006 års publiksuccé också? Kent och In Flames hade den största publikuppslutning det året de spelade. I sådana fall, har Arvika lagt in siktet på The Knife, eller? Deras spelning är nästan lika klassisk som Kraftwerks och Depeche Modes och dessutom jobbar The Knife på nytt material. Vågar man hoppas? Vågar man drömma?
Nu sitter Arvika på både Kent och In Flames. I tillägg har man folkkära Babyshambles och Takida. Det är artister som drar folkmassorna. Men jag är övertygad om att de kommer släppa mer fyrverkerier som får alla att dregla och längta efter campingfesterna och efter den utlovade hångelgarantin. Dessa smarta och säkra bokningar gör det möjligt att boka mer på känsla eftersom man har två stora dragplåster, och tro mig de kommer med all säkerhet släppa en eller annan bomb. Det är Arvika vi snackar om. Platsen där det är kärlek i skogen och där drömbokningar trillar in.
Vi ses i skogen!