Den så kallade “indierocken” har under de senaste åren blivit allt mer uppmärksammad, och många artister som tidigare antagligen hade harvat på som relativt okända är idag headlinermaterial på våra största festivaler. Trots detta finns det en otrolig mängd talangfulla artister och låtskrivare som går igenom karriären utan att bli mer än kultfavoriter, och många av dessa visar upp en otrolig produktivitet och mångsidighet.
En av dessa är den amerikanske gitarristen, sångaren och låtskrivaren Ben Chasny som sedan 1996 varit en av de absolut mest produktiva musikerna inom amerikansk indie, främst med sitt eget projekt Six Organs Of Admittance men även som gitarrist i Comets On Fire och med ett flertal andra band som exempelvis Current 93. Nu är Chasny tillbaka med sitt trettonde studioalbum som Six Organs Of Admittance, men istället för att som vanligt fokusera på det akustiska har Chasny rekryterad sina gamla kompanjoner ur det psykedeliska kultbandet Comets On Fire som inte spelat tillsammans sedan 2008.
Som väntat ligger Ascent närmare Comets On Fire än Chasny solo, på både gott och ont. I mångt och mycket känns det som ett Comets On Fire album med Chasny som sångare istället för Ethan Miller (som numera agerar bandledare i Howlin Rain) men Chasnys låtar fungerar inte lika bra i Comets On Fire-form och den intensitet det bandet hade saknas. Istället blir det något av en liten besvikelse då vi varken bjuds på Comets On Fire eller Six Organs Of Admittance, där det bästa från båda akterna saknas och vi istället hamnar på en nivå under vad något av bandet borde levererat själva. Trots det är det självklart en fröjd för Comets On Fire-fans att få höra bandet tillsammans igen, för rent de låter fortfarande väldigt bra tillsammans.
Bäst är det dock i de lugnare momenten som Your Ghost, där Chasnys talang som singer-songwriter inom psykedelisk folk ställs i fokus och bandet agerar som ett rent kompband. Tvärtom blir det när Comets On Fires psykedeliska och riviga rock ställs i fokus på singeln Waswasa, som framförallt lever på sitt sound och saknar det djup och betydelse som krävs för att det skall bli mer än bara ”Comets On Fire är tillbaka”-reklam.
Trots att Ascent på vissa sätt är en besvikelse har det att göra med albumets sammanhang snarare än musiken själv. Bortsett från den tidigare nämnda Waswasa är albumet genomgående mycket bra, utan det är just i förhållande till både Comets On Fires och Six Organs Of Admittances tidigare släpp Ascent blir en besvikelse då det inte når upp till de (högt) ställda förväntningarna, men i grunden är det ett mycket stabilt och lyssningsvärt album, både för gamla fans och nya.