En solokarriär brukar ofta vara ett dåligt karriärsval, så även för Brandon Flowers. Första soloalbumet Flamingo var oinspirerat och kändes som en tråkig förlängning på The Killers, bandet han frontat de senaste nio åren. Sedan kom Battle Born, The Killers sämsta album hittills som även bandet själva postumt hävdar inte borde ha fått se dagens ljus. På den efterföljande världsturnén var bandet trötta och det var uppenbart att hela grejen bara gjordes för att få lite klirr i kassan. Det var därför inte konstigt att många ställde sig likgiltiga när Brandon Flowers utannonserade sin andra soloplatta – den skulle ju antagligen låta lika tråkigt som resterande verk de senaste fem åren. Men istället för att fortsätta glida sakta ned för den nedåtgående spiralen visar Brandon Flowers på The Desired Effect upp en annan sida av sig själv, en sida han borde ha visat upp bra mycket tidigare.
Han känns liksom förändrad. Helt plötsligt så funkar det igen, allt det där som The Killers i början hade och sedan album för album tappade. Flowers har aldrig hymlat med sina influenser, och så inte heller denna gång. Ljudbilderna får en onekligen att tänka på 80-talet utan att Flowers någon gång egentligen faller ner i pastischgropen. Det är axelvaddar, Flygande Jacob och präktiga synthar utan att det – som det så ofta blir – blir för mycket. Att tacka för denna renässans har han både sitt låtskriveri, som han verkligen vässat till denna gång, och den slicka retroproduktionen signerad studiodemonen Ariel Rechtshaid.
The Desired Effect är full av Las Vegas-glittrande pop, Springsteen-driv och allt-blir-bra-igen-texter. Studsiga dängan Can’t Deny My Love har en refräng som etsar sig fast, Lonely Town blandar en glad Carly Rae Jepsen-melodi med pumpande synth, Between Me and You hade passat perfekt som soundtrack till en emotionell scen i Dirty Dancing – allt toppat med retroblås och upplyftande körsång. Det är precis såhär Brandon Flowers bör låta, och det gläder mig att han äntligen insett det själv.
För ett par dagar sen drog Flowers en Kanye och berättade att The Killers var det bästa bandet som har slagit igenom de senaste 15 åren. Det stämmer givetvis inte. Ett mer sanningsenligt påstående är att The Desired Effect är det bästa Flowers och The Killers gjort på 10 år, för det är det verkligen.