Ray-Ban Stage
Broken Social Scene
Primavera Sound, 1/6 – 2017
Publicerad: 2 juni 2017 av
Nike Rydberg
Årets upplaga av Primavera rymmer två av det tidiga 2000-talets största indieakter – åtminstone i den bokstavliga bemärkelsen. Kanadensiska Broken Social Scene och Arcade Fire såg snarare ut som skolklasser än som rockband när de slog igenom, där de förstnämnda som allra mest involverade 19 medlemmar. Arcade Fire är publikmagnetisk huvudakt på varje festival de besöker i sommar, men när Broken Social Scene gör sin första turné på sex år – i samband med sitt första album sedan 2010 – är det snarare i egenskap av kultband. De verkar inte förvänta sig någonting, och just därför får de också allting.
”Man kan inte göra sönder någonting som alltid varit trasigt”, ska Broken Social Scene-sångaren Emily Haines en gång ha sagt om den fragmentariska gruppen, med medlemmar utspridda i projekt som Metric, Stars och Feist. Som konstellation har de den där skörheten gemensamt med sin musik, men precis som ett litet samhälle är den också vacker och dysfunktionell av samma anledning. Under kvällens spelning framträder gruppen också lika nervösa som sina låtar, i dess allra bästa bemärkelse. Inte en enda applåd verkar tas för given, varje ton bärs fram som om det kan vara den allra sista.
-
Å andra sidan är Broken Social Scene uppenbart medvetna om sina styrkor, och lyckas utstråla rutin och improvisation på en och samma gång. Energiurladdningarna Cause = Time och 7/4 (Shoreline) framförs som spår ett och två, och med samma rasande angelägenhet som för ett decennium sen. Under Ibi Dreams of Pavement (A Better Day) påminner bandet om just Pavement: monumentala utan att verka anstränga sig, felfria men som om allting vore av misstag. En exempelsituation uppenbarar sig mot slutet av låten, där ett rungande tvåtonigt gitarrsolo övergår till en tolkning av Bonnie Tylers Total Eclipse of the Heart.
Den mer inåtblickande sidan av Broken Social Scenes musik – den som ter sig som en sovrumsviskning – framstår inte som fullt lika naturlig i festivalformatet, och innefattar nya singeln Hug of Thunder såväl som klassiska Anthems for a Seventeen Year-Old Girl. Dessa framförs hur som helst utan den minsta antydan på att 15 år skiljer dem åt. Ingen annan låter som Broken Social Scene, så det bästa de kan göra är att fortsätta göra det. ”Please do not forget us”, vädjar frontmannen Kevin Drew inför den avslutande KC Accidental. Den här turnén verkar livnära sig på alla som inte gjort det, och mynnar ut i en triumf för allt som är trasigt.