Intervju

Chefredaktör Magnus fick ett snack med Cut Copy

Publicerad: 3 februari 2011 av Magnus Olsson

Australien är på tapeten, i mediabruset har översvämningarna tagit över allt, men i musikväg är det Cut Copy som skapar de stora rubrikerna. De Australiensiska favoriterna är aktuella med den nya skivan Zonoscope som landar i skivbutikerna nästa vecka och i mars får vi svenskar finbesök då de återigen gör två stopp på svensk mark. Chefredaktör Magnus Olsson ringde upp Tim Hoey för att snacka om kommande skivan, Sverige och Daft Punk.

När Time Stands Still nådde min trumhinna för första gången blev jag såld, och sedan dess har jag och Cut Copy levt i en symbios fylld med elektroniska vibbar, dans i neon och kärlek. 2008 gjorde man alla indiekritiker knäsvaga med In Ghost Colours, och enligt mig är det ett mästerverk från början till slut. 2008 var även året då jag upplevde magi på riktigt en gång för alla, alla historier om ”magic moments” klarnade och fick plötsligt en innebörd. Det var Cut Copy, det var Arvika och det var kärlek i skogen.

Efter en kort presentation av mig och min relation till mina personliga favoriter hör jag Tim i andra ändan, 10 timmar ifrån mig men ändå i samma veva säga:

– Underbart. Härligt att du är en av de som var med från början.

Spelningen på Arvikafestivalen 2008 är fortfarande bland det bästa jag upplevt i musikväg. Det är snart 3 år sedan, men när jag nämner Arvika hajar Tim till som om det var något bekant.

Jag minns Arvika. Det var väldigt speciellt för oss då jag tror det var vår första spelning i Sverige. Vi hade dålig koll på Sverige då, och visste väldigt lite om våra fans där. Jag minns att vi var glada över om det skulle bli som en liten klubbspelning med 300 i publiken, men när vi kommer ut på scenen är det kanske 2-3000 personer som skriker våra namn. Vi blev helt tagna, och självklart positivt överraskade. Publiken var helt galen och hoppade konstant vill jag minnas.

Från ett euforiskt ögonblick till ett annat. In Ghost Colours blev en dundersuccé och förväntningarna på uppföljaren Zonoscope är minst sagt höga, vad kan vi förvänta oss?

– Nytt och fräscht, där vi samlar ihop en hypnotisk ljudbild. Målet är att varje del ska vara kreativ och ta in lyssnaren i en ny värld.

Zonoscope släpps först nästa vecka, men redan nu sitter jag med skivan i handen, och den är magnifik, snudd på In Ghost Colours. Första låten Need You Now är lite av en personlig favorit, och jag är övertygad om att den kommer gå varm nu i vår. Vad är tanken bakom låten?

– Det är en relativt svävande och gammal ljudbild, där vi hittat lite inspiration från självaste Bruce Springsteen, men bara lite. Vi kunde inte lägga till allt vi tänkte ifrån början för då skulle vi försvåra de där episka stunderna som låten framkallar.

Om Need You Now möjligtvis har en gammal men ändå fräsch attityd när vi skriver 2011, är det exakt vad singeln Take Me Over definierar. Många är vi som känner vibbarna från 80-talets New wave-hjältar Men At Work som tog en hel värld med storm när Down Under lanserades. Har ni hittat inspiration från era ”kollegor”, Men At Work härstammar också från Australien, i skapandet av Take Me Over?

– Haha, faktiskt inte. Men jag hört att en del påpekat det, och jag instämmer att det låter hyfsat likt, i synnerhet gunget. Givetvis har vi lyssnat på Men At Work i våra dagar, men är inga jättefan, och Down Under var inget vi tänkte på i själva skapandet. Vi använder dock samma teknik för att framkalla det där ”gunget”.

Men vilka band lyssnar ni själva på?

– Till att börja med så är vi riktiga musiknördar som samlar ihop massa grym musik, och gillar verkligen skivaffärer. Vi hittar inspiration lite överallt, men det blir en del Talking Heads, Grace Jones, Daft Punk och Cassius för att nämna några.

Den 9 mars och 11 mars får vi finbesök då Cut Copy gör två framträdanden i Sverige. Först tar man Malmö med storm och sedan Stockholm. Vad kan vi förvänta oss?

– Något nytt och annorlunda, särskilt för de som sett oss förr. Produktionen kommer skilja sig lite åt, då vi kommer jobba mer med att sätta ihop en show som representerar plattan på ett bra sätt, men allt i klassisk Cut Copy-anda.

Hur är er relation till Sverige?

-Vi gillar verkligen Sverige. Vi älskar att lira där och vi har grymma minnen särskilt från Arvika och Emmaboda, så det är alltid kul att återvända när vi har en så pass stor fanskara. Denna gång ska vi försöka hinna uppleva lite mer av Sverige och dess kultur, det är ju fantastiskt vackert.

Ni har redan bekräftat några festivalspelningar inför sommaren i Europa, kan vi förvänta oss ytterligare ett besök på svensk mark?

-Vi håller på att boka in spelningar inför sommaren nu, och det blir en del i Europa, och jag hoppas verkligen det blir ett stopp i Sverige. Vi borde verkligen göra något i Sverige särskilt då vi är i Europa och då vi haft grymt kul på Arvika och Emmaboda.

Hoppet om ännu mer Cut Copy lever vidare och Arvika ligger bra till då de är i Europa mitten av juli, och Australiensarna är flitiga när de kommer till turnerande. För några år sedan agerade man förband åt självaste Daft Punk, och jag minns hypen efter att ha sett ”förbandet”. Vad har ni för relation till de mystiska fransmännen?

-Till att börja med var det en stor ära för oss att turnera med några av våra personliga favoriter. De är ju lite av pionjärerna på danstronen så bara att ha agerat förband betyder oerhört mycket för oss. Utöver det har vi dock ingen djupare kontakt, men efter att ha hängt med dem efter spelningar inser vi att de inte är så mystiska, de är mänskliga och helt vanliga. Som många andra har de fötterna på jorden och är mycket trevliga att umgås med, och vi har faktiskt sett dem utan hjälmarna!

20 minuter går alldeles för snabbt ibland, i synnerhet när man får tillfälle att prata med sina personliga favoriter över telefon trots tidszoner som skiljer oss åt, men en sak förenar oss – vi möts på Strand i mars. Och glöm inte det, kom ihåg vart du läste det först om Cut Copy råkar dyka upp på en festivalaffisch i sommar!