Med den 25 år gamla sångerskan Lauren Mayberry till front och en hitlåt i The Mother We Share som snart tog över identiteten för hela den skotska trion är det lätt att anta att Chvrches är orutinerade och befinner sig på outforskad mark. Men riktigt så är det inte. Mayberry sjunger även i postrockbandet Blue Sky Archives. Iain Cook var tidigare gitarrist i det numera nedlagda bandet Aereogramme som bland annat skrev några makalösa kärlekslåtar på albumet My Heart Has A Wish That You Would Not Go från 2007. Efter det var han med och bildade The Unwinding Hours som uppstod ur dess aska. Och Martin Doherty har turnerat som livemedlem i populära The Twilight Sad. Det är ett intressant förflutet främst för att det är svävande, utdragen musik mycket avlägsen från med deras nuvarande projekt.
Mayberry, Cook och Doherty gör tillsammans lättillgänglig synthpop som aldrig försöker klä sina melodier i många fler ljud än behövligt. De har jämförts med Purity Ring men själva konstaterat att deras hooks är mer direkta och mindre gömda. Singeln Recover är ett bra exempel på det – en låt som nu fått agera ansiktet utåt för en mindre EP. Med den kommer utöver titelspåret även de nya låtarna ZVVL och Now Is The Time och Recover-remixer från landsmannen Cid Rim (en del av Glasgowkollektivet LuckyMe där Rustie, Hudson Mohawke, Baueer med flera är med) och Curxes.
ZVVL är en bekräftelse på att Chvrches trots en tidig hit och en struktur på musiken som motsäger sig allt annat än dess kärna kan mycket och kan brett. Alla tre i bandet kan verkligen sjunga och på ZVVL förpassas en alltid utmärkt Mayberry ibland till bakgrunden utan att låten blir lidande. Men där andraspåret visar upp en annorlunda sida av Chvrches är efterföljande Now Is The Time mest en blek (dubbeltydigt) kopia av trions två singlar. Det enkla beatet är som taget från Sky Ferreiras låt Everything Is Embarrassing men har inte hjälp från en hälften så bra melodi.
Samtidigt är det inte ett dugg konstigt att de första svaga tecknen dyker upp på en kortare EP som släpps bara några månader före deras planerade debutalbum. Starka låtar som We Sink och den perfekt balanserade höjdpunkten Science and Vision har kunnat höras live men inte givits ut, vilket förstås beror på att de sparas till Chvrches förhoppningsvis triumferande huvuddebut. På så sätt gör Recover sitt jobb; förväntningarna består, längtan reducerad om så bara för ett ögonblick.