
Nyhet
Då slutar man lyssna på ny musik
Publicerad av Magnus Olsson
När går musiklyssnadet utför?
Många av oss musikintresserade känner nog igen sig i den här frågeställningen – kommer man alltid ha ett enormt intresse för ny musik? Hur länge kommer man vara först på bollen och knarka obskyra mp3-bloggar? En ny studie har kommit fram till svaret och för många av oss är slutet nära. Riktigt så illa behöver det ju inte bli, men studien menar att vi vid 33 års ålder kommer sluta upp med våra först-på-bollen-rutiner och istället börja blicka tillbaka. Om 10, 20 och 30 år kommer vi prata om Lorentz, Silvana Imam och Beatrice Eli för våra barn. Resultat kommer efter att ha analyserat amerikanska Spotify-användares lyssnarvanor.
“While teens’ music taste is dominated by incredibly popular music, this proportion drops steadily through peoples’ 20s, before their tastes ‘mature’ in their early 30s,”
“Until their early 30s, mainstream music represents a smaller and smaller proportion of their streaming. And for the average listener, by their mid-30s, their tastes have matured, and they are who they’re going to be.”
“Two factors drive this transition away from popular music. First, listeners discover less-familiar music genres that they didn’t hear on FM radio as early teens, from artists with a lower popularity rank. Second, listeners are returning to the music that was popular when they were coming of age – but which has since phased out of popularity.”
Vi vill dock hävda att musik kan vara en livsstil och att eran aldrig kommer vara över, vilket det finns otaliga bevis för. Studien låter ej heller påvisa om det är någon skillnad på kommersiell och mer alternativ musik.