Live
Darkside
Debaser Medis, 9/3 – 2014
Publicerad: 10 mars 2014 av Anton Magnusson
Darkside är en duo bestående av Nicolas Jaar och Dave Harrington som i höstas släpptes den sönderhyllade debutskivan Psychic. Men det är långt ifrån första gången vi bevittnar New York-baserade Jaar. Under sitt eget namn har vi kunnat höra honom tidigare. På frågan ifall Darkside är ett av hans projekt så har han berättat att det är hans band nu. Planerna är fortsätta med det, tillskillnad från att börja karriären i ett band så gör han tvärtom. Han är noga med att poängtera att Dave Harrington skriver lika mycket musik, att han själv inte är den primära låtskrivaren. Efter en månads turnerande i USA så har de nu tagit sig till Europa, och sedan bär det av vidare mot Australien och Asien. Konserten sålde slut nätt och jämnt dagarna innan spelningen, medan den i Köpenhamn sålde slut på ett par veckor innan, trycket gjorde att man till och med satte in en extraspelning i den danska huvudstaden.
På turnén har de tagit med sin bästa vän Will Epstein som tidigare agerat som sessionsmusiker för Nicolas Jaars soloshower, denna gången spelar han med sitt namn High Water som släppte sin debut EP The Beautiful Moon på Jaars skivbolag Other People under hösten. Publiken verkar ganska ovetande om vem han egentligen är, men han fångar allas uppmärksamhet med sin saxofon, sina utsökta samplingar, vackra synthar och sång. Det hela låter helt fantastiskt och den perfekta öppningsakten för det som komma skall.
Ett av mina största problem med band som precis slagit igenom och ska spela live är att de inte vågar leka med sitt material och istället spelar det rakt av, precis som en skiva spinner. Medan man ser rutinerade akter som Jack White med två helt olika band och ingen fast set-list för att bibehålla intresset, eller Nine Inch Nails frontman Trent Reznor som hela tiden strävar efter att skapa otrygghet i sitt band och därmed gör varje spelning unik. Det är där vi hittar Darkside, med en EP och en skiva ute, helt enkelt inte alltför mycket material i ryggen. De båda musikerna har sina rötter i bluesen och jazzen vilket mynnar ut i att de försöker skapa någonting nytt varje kväll inkluderat sina effekter. Precis som en DJ mixar ihop låtar så spelar de ihop sina låtar under konsertens gång och de gör det storartat. Nya basgångar och trummor växer fram för att klä in låtarna i en ny kostym.
De inleder med Freak, Go Home och spelar runt den ett tag till Nicolas Jaar rättar till mikrofonen och börjar sjunga med sin mörka stämma till publikens stora jubel. De har hittat den perfekta balansen mellan att utforska sin egen musik och underhålla publiken utan att glida för långt ifrån originalen. Vi vandrar vidare med de fantastiska spåren Paper Trails och The Only Shrine I’ve Seen. Med sin blandning av det elektroniska och en tidlös bluesgitarr blir resultatet lika roligt att titta på som att dansa till.
Inne på Debaser Medis är det svettigt och man hamnar lätt i trans när musiken aldrig dör ut. Det fortsätter i oändlighet utan vare sig pauser eller mellansnack. Oftast brukar jag föredra det personliga som ett mellansnack förmedlar, men precis som med Explosions in the Sky, vilka jag bevittnade i samma lokal för ett par år sedan – hamnar musiken i fokus. På turnén har de även plockat med sig sina vänner i Children of the Light som sköter kvällens scenografi och ställt upp en gigantisk cirkelformad spegel på scenen, och de gör en fantastisk ljusshow som lever i symbios med musiken. Konsertens encore blir givetvis Golden Arrow, med mängder av bas och oljud bevisar Darkside att de är bland det mest fascinerade att bevittna i skrivande stund.