Festival
De nischade festivalerna är framtiden
Publicerad: 3 juni 2014 av Magnus Olsson
Framtiden hör till de nischade festivalerna.
I en tid då festivaler som Hultsfred och Peace & Love faller omkull är det naturligt att fråga sig om vi tröttnat på festivaler? En ny undersökning visar att vi inte har det, det är istället ”dåliga band, camping och lera” som folk har tröttnat på. 2014 har de nischade festivalerna tagit över är det många som menar.
– Tiden då man åkte iväg på chans och stod och frös till Hästpojken med en flottig langos i handen är förbi. Bara nu i helgen går 155 000 personer på tre olika festivaler där ingenting lämnas åt slumpen – på Kent-fest, hårdrockfestivalen Sthlm Fields och Housefesten Summerburst vet man vad man får, säger SVT:s musikkritiker Per Sinding-Larsen.
Men det behöver inte vara stora giganter för att lyckas, även familjära inslag har visat sig vara ett vinnande koncept.
– Festivalerna som startats upp av privata musikfantaster har ofta en familjär prägel som är viktig att behålla. En växande ekonomi med sponsorer och utomstående aktörer ställer helt andra krav på arrangörerna. Då måste man ha kompetensen att sköta ett företag – det blir ett vägval, säger Petra Markgren Wangler, musikjournalist på SVT.
Bland de bredare festivalerna finns det tog fortfarande festivaler som går som tåget, men att poängtera är att det inte rör sig om orter som Hultsfred och Arvika längre. Exempelvis hittar vi Bråvalla i Norrköping, Stockholm Music & Arts i Stockholm och Way Out West i Göteborg. Emmabodafestivalen bör nog ses som ett unikum, en festival som omvandlades från en popfest till Sveriges enda riktiga stora festivalfest. Av de familjära festivalerna bör Psykjunta och hippie-influrerade Urkult ses som de bästa exemplen på framgångsrika festivaler.