Lilla scenen
Empress Of
Gården, 6/6 – 2019
Publicerad: 7 juni 2019 av
Freja Wehrling
När tonerna till Trust Me Baby går igång är det nästan så att man inte tror att Empress Ofs konsert har börjat. Amerikanskan som har spelat inför oändligt större publiker har nu runt 20 personer som står redo för hennes musik. Jag skulle inte kalla det för skandal, men det är inte långt därifrån. Lorely Rodriguez, som artisten egentligen heter, verkar dock inte bry sig nämnvärt och levererar genomgående under spelningen en show värd namnet.
På scenen står både Empress Of och keyboardisten/trummisen Erin Fein och ljuden de skapar är en blandning av samplingar, beats och körstämmor. Det är stundvis kaosigt, men den stundande kakafonin tas alltid ned av Rodriguez röst som inte tycks kunna hållas nere av någonting. Speciellt i Just the Same svävar den över den lilla publiken samtidigt som att dansanta syntar får vederbörande personer att i alla fall dansa lite. Empress Of själv bidrar till extrema mängder dans och pepp och allt som spelningen fortgår lyckas detta sprida sig. Artisten ler också konstant, men det är inte det lätt ironiska leendet man sett på tidigare spelningar där artisterna anser sig förtjäna mer publik än vad de har – Rodriguez ler för musiken och bara den.
-
Plötsligt ljuder de alltför välbekanta tonerna till thank u, next ut från scenen, men det är ingen cover som är på gång utan några sekunder senare återfinns i stället When I’m With Hims hypnotiska trummor. Trots att låten handlar om kärlek i beroendeställning är artisten självständigheten själv när hon helt oberoende miljön omkring sig dansar loss till musiken. När duon på scenen drar igång Realize You från 2013 står det klart att hon har gjort detta länge, men det förminskar inte den professionalitet med vilken hon hanterar spelningen. Ibland kan de utstakade dansmovesen kännas som något i stil med uppträdanden från klassens timme i grundskolan, men det beror i övervägande del på att scenen är alldeles för liten. Med tanke på publikskaran är den givetvis nog, men Empress Of som artist hade trivts bättre på något trefaldigt större.
Hitlåtarna fortsätter och Rodriguez introducerar Woman Is a Word med att den är en ”feminist bop”. Man kan inte annat än att hålla med och önska att det fanns fler sådana i världen. Här fungerar det ihållande hi-hat-beatet under versen lika bra som den lekande syntslingan i refrängen. Därefter fortsätter det med Love for Me där hon i refrängen frågar sig/oss ”I wanna know if you got love for me” och det blir lätt ironiskt när majoriteten av festivalbesökarna på Gården helt struntar i konserten. Detta är dock helt och hållet deras egen förlust, för Empress Of lär inte låta sig stoppas – och snart kan hon bli större än oss alla.