Ny musik
Ex on the Beach- och Paradise Hotel-deltagare släpper kanske världens sämsta sommarplåga
Publicerad: 10 juli 2015 av David Winsnes
Vi provlyssnar Två Snubbars debutsingel Charterpsykos.
Kritiska lyssnare och läsare skulle förstås säga att man spelar icke-alfabetiskt okända dokusåpadeltagarna Jean-Pierre Marques och Johannes Leonidas Ulmefors rakt i händerna när man uppmärksammar deras musikaliska ogräs till debutsingel. Det gör inte så mycket, eftersom världen består av sådana som mig som apatiskt faktiskt lyssnar på det här om och om igen fast det är helt bedrövligt kommer den ändå ge Jean-Pierre och Johannes fem minuter fame och lite Spotify-royalties, innan det är dags att ställa sig i någon bar och göra konster igen.
Duon kommer från HBO-produktionerna Ex on the Beach och Paradise Hotel (och Ung och bortskämd för Jean-Pierres del, men det är inte lika sexigt att sälja in för skivbolaget) och kallar sig Två Snubbar, vilket jag antar inte har att göra med den SVT-visade tjeckiska stop motion-animerade tv-serien från 70-talet med samma namn. ”Serien handlar om två klåpare som gör olika saker” är beskrivningen av mellaneuropéernas programalster och med undantag av det första ordet är det ju även i Jean-Pierre och Johannes kontext en mycket pricksäker skildring av vad som utspelar sig.
Att man kan finna det här tilldragande har förstås inte så mycket med melodierna och budskapet (att spela beer-pong och dricka shots på Peppes) att göra som att det är intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Med Charterpsykos, Jean-Pierre och Johannes singel, verkar gränserna flyttas för hur okänd man faktiskt kan vara och ändå försöka rida på en slags våg som sköljer upp längs med den kreativa hjärnhalvan.
Samir & Viktor har redan gjort det här i år, men till skillnad från Saxofuckingfon är Två Snubbars plastfolieinpackade EDM-pop enbart skapad för internationella farvatten. Alla alkoholromantiserande textrader man kan tänkas tänka om man druckit sig till apstadiet i hög luftfuktighet finns där: ”Vi kommer tömma baren / det kommer bli så fett”, ”Det spelar ingen roll / för vi har ändå ingen koll” och ”Ingen kan stoppa oss” är alla självklara. Addera meningar om pumpande bas, skumpa på realisation och geografisk information om kulturnästena Ayia Napa, Rhodos och Magaluf så är vi hemma. Låten är röva men trots allt svår att släppa.