Festival

Festivaldöden är en myt – slås fast i ny rapport

Publicerad: 21 januari 2014 av Magnus Olsson

Besökarna är fler och intresset större.

”Festivaldöden” är en myt, det hävdar en ny rapport gjord av Daniel Johansson, anställd av Linnéuniversitetet som forskar i musikbranschen.  Daniel har undersökt festivalsverige de senaste 13 åren.

– Under det senaste året har jag läst mängder med rubriker om festivaldöden, men för varje festival som gått under har det funnits en festival med jättebra besökssiffror kvar. Jag ville se om statistiken stämde överens med bilden, berättar han för SVT.

Rapporten slår bland annat fast att det var rekordmånga sålda festivalbiljetter 2013 och att den bild om krusade festivaler således inte speglar verkligheten.

– 2013 är året då flest betalat för musikfestivaler i Sverige. Det var spännande att få fram den siffran, och sätta den i motsats till debatten i stort. Även den generella trenden visar att svenska festivaler får allt fler besökare.

På frågan om han motbevisat myten om festivaldöden svarar han följande:

Skulle du vilja säga att du motbevisat myten om festivaldöden?

– Ja och nej. Jag har visat att festivaler som fenomen inte på långa vägar är nära att dö ut. Svenskar gillar att gå på festival. Å andra sidan har många enskilda festivaler haft det tungt, och många erkända och legendariska festivaler har gått under. En festival som dör är ju per definition en festivaldöd, men jag tror att det handlar om specifika varumärken som inte klarar av den förändrade marknaden.