Festival

Festivalkaos

Publicerad: 26 oktober 2010 av Magnus Olsson

Längtan efter festivalsommaren 2011 är stor. Det är många som drömmer om ängar, campingar, och öl. Ett givet inslag är de där hajpade banden och den vilda campingfesten, i alla fall om du besöker Emmaboda. Till skillnad från många andra festivaler har de en enormt trogen besökarskara. De är långt ifrån störst,de gör bara det de är bra på, riktigt bra. Vilket lönar sig. Igår släpptes de första biljetterna, och man kan minst sagt påstå att det blev lite utav ett biljettkaos.

Vi snackar inte om några utsålda Ullevi, eller något biljettfusk. Inga skandaler, inga fiaskon. Bara ett enormt tryck. 2010 lockade festivalen hela 9 000 besökare. Igår, sålde man 1 000 biljetter. Bara det. Utan att ha släppt ett enda band. Redan nu utlovar festivalen publikrekord och slutsålt. Kaxigt, men ack så realistiskt.

Varför lyckas då Emmaboda? Det är givetvis många avgörande faktorer som bidrar till framgångssagan, men för att fatta oss kort finns det vissa punkter som gör Emmaboda unikt. Viktigt att påpeka är att de byggt upp en nisch, relativt unik på den svenska festivalscenen, och med en trogen och trendig publik i ung ålder. Festivalen går sin egen väg, inte enbart musikmässigt, utan även vad gäller bandbokningen. De flesta festivaler sitter på kontrakt med Luger och LiveNation som levererar ett gäng artister. Så är inte fallet för Emmaboda. De är independet på riktigt.

Festivalen tar form i skogen, på en äng lite smått idylliskt, men förvandlas snabbt till det trendigaste dansgolvet där fransk electro är förnamnet när du dansar i de hippaste vintagekläderna du fyndat på Söders gator. Kitsune, röda läppar och en öl i handen. Vi taggar Emmaboda redan nu!

Foto: Christer Hedberg, Musicstage.se