Live

”framförallt von Hausswolffs röst som tränger igenom”
Warning: Undefined array key 1 in /customers/b/3/5/festivalrykten.se/httpd.www/wp-content/themes/svk-festivalrykten/single.php on line 65

Publicerad: 23 oktober 2012 av Truls M

Anna von Hausswolff

KB, Malmö

Betyg: 8/10

Anna von Hausswolff går på sparlåga. Dock den starkaste sparlåga jag någonsin sett. Cermony-turnén har nått sitt slutskede och man märker att hyllningarna har tagit på krafterna. Kanske har även den nästintill löjliga fokusen på orgeln också gjort sitt, som vore den från en annan galax. I princip alla intervjuer och artiklar har handlat om instrumentet som majoriteten av albumet är inspelat på. Visst kan jag hålla med om att det är dess dova klang som utgör ryggraden på plattan men när första anlaget ljuder på KB så försvinner snabbt den känslan. Här är det ju heller inte den praktfulla orgeln i Annedalskyrkan utan en luggsliten, elektriskt variant. Nej, det är framförallt von Hausswolffs röst som tränger igenom det där sista lagret och gör detta nästintill perfekt. Hela tiden balanserandes på det mystiska i de instrumentala spåren, byggandes en pulserande sköld av ljud och brus, så sticker hon ibland in en stavelse eller frasering, utan förvarning, som träffar precis rätt. Som i Harmonica skriven på morfaderns dödsbädd.

Ibland går bandet in i något oklädsamma pretentioner och ljudexperiment som bara tråkar ut men stämningen kan omöjligt förtas. Trots det sakrala, det skrämmande och ovissa i texterna och ljudbilden så inges jag av en allt större kraft för varje låt som spelas. Det verkar von Hausswolff också göra. Ännu har hon inte tröttnat på de stående ovationerna som tycks möta henne vart hon än vänder sig.