Nyhet

Hultsfred gör storförlust – men fortsätter nästa år under annat namn

Publicerad: 5 juni 2013 av David Winsnes

Bråvalla har snart sålt 35,000 biljetter – Hultsfred 5,000-10,000.

Snart är det dags för både Hultsfred och Bråvalla, två FKP Scorpio-ägda festivaler, och förutsättningarna kunde inte vara mer annorlunda för de två. Hultsfred har sedan tidigare tvingats byta sin originalplats mot Stockholmsområdet för att få igång biljettförsäljningen medan Bråvalla hela tiden givit intrycket av att gå som tåget. Det bekräftar dessutom företagets vd Folkert Koopmans i dag i en intervju med Nöjesbladet.

”Hultsfred kommer inte att gå runt i år”, berättar han. Då ska man ha i åtanke att FKP Scorpio redan dessförinnan förlorat 17 miljoner kronor på sin satsning på festivalen. Nu ligger målet på att sälja 15,000 biljetter:

”Vi är inte så lyckade som vi vill med Hultsfred. Vi gör den, men det kommer att ta lång tid och mycket pengar att etablera den. […] Vi kommer inte att göra några pengar på Hultsfred. Vi har sålt mellan 5,000 och 10,000 biljetter. Men för att gå runt krävs det mer, kanske 16,000–17,000.”

Ändå blir det en ny upplaga 2014. Koopmans säger att FKP har ett långsiktigt kontrakt och flera nya idéer för en ny festival. Men namnet blir ett annat än Hultsfred.

Samtidigt har han goda nyheter angående Bråvalla, som redan nu går med vinst:

”Den går redan runt. Vi närmar oss 35,000 sålda biljetter. Målet med Bråvalla är 40,000. Allt går bra, och vi kommer nog att nå målet. […] De äldre festivalerna har problem. Inget av namnen Hultsfred, Siesta, ­Arvika, Peace & Love gick bra”, avslutar han.