Hype är världens coolaste grej

Publicerad: 31 januari 2011 av Magnus Olsson

Festivalkonkurrensen är hårdare än någonsin, trots att festivaler som Hultsfred , Arvika och Rockweekend gick på knock förra sommaren kommer festivalsommaren 2011 slå alla rekord. Notera att Arvika nu på måndag reser sig upp ur leran, rättar till synthluggen och snörar på sig sina Dr. Martens igen.

I branschen snackas det om nisch som en av de viktigaste ingredienserna för att lyckas, och jag kan inte annat än att hålla med. Hur kommer det sig annars att Sweden Rock sitter säkert likt en klippa år efter år, trots att man förra året konkurrerade med självaste Kiss?

Givetvis spelar programmet, biljettpriset, datumet och läget stor roll, men en faktor som ofta glöms bort är hype. Trots att den finns där, tänker vi inte på den, eller så nyttjar inte alla den till sin fördel. Emmaboda står numera högst upp på pallen när det kommer till hype och det märks på biljettförsäljningen. Besökarna vet att det enbart finns 9 000 biljetter och att dessa kommer ta slut, då gäller det att haffa en innan det tar slut. Det här segertåget har lett till att Emmaboda-hypen blivit ett faktum och att biljetterna tar slut rekordtidigt år efter år. 2011 är ingen skillnad, snarare en förbättring då man sålt slut på en viss kategori av biljetter 5 veckor tidigare jämfört med föregående år. Det är bara att gratulera!

Men vi är fortfarande långt efter. Glastonbury säljer slut innan du ens lyft på luren och långt innan banden bokats. Coachella är så självgoda att de släpper hela sin lineup 3 månader innan festivalen och ändå säljer slut. Där snackar vi hype. Frågan är om den vågar leta sig hit med golfströmmarna?

Att skapa en hype handlar inte bara om att sälja slut, det handlar om att få folket att vilja tillbaka. Att våga sätta maxantalet 8 000 besökare och låta 10 000 dansa utanför. Och sedan leverera världens bästa fest för de där 8 000. Kan du ens föreställa dig biljetttrycket nästkommande år? Just den biljetten kommer vara på allas läppar. Ingen annan.

Men för att nå hypen krävs troligtvis lite bevis, ett kvitto på att det levererar. För det funkar inte bara att sätta ett maxantal. Det krävs mer än så. Det handlar om den episka känslan 500 personer får uppleva eller den där mediokra spelningen för 50 000 på Ullevi. Valet är ditt och mitt. Hypen kan bli som ett ess i rockärmen, det gäller bara att plocka fram det och nyttja det till sin fördel. I en stenhård konkurrens är det du och jag som är domare.