Live

I närheten av elektronisk briljans
Warning: Undefined array key 1 in /customers/b/3/5/festivalrykten.se/httpd.www/wp-content/themes/svk-festivalrykten/single.php on line 65

Publicerad: 26 maj 2012 av Magnus Olsson

Rustie

Dans Dakar, Stockholm

Betyg: 9/10

Kan man sätta ord på hur dansmusik ska låta nu? Om vi får tro Chicagojätten, Pitchfork, som vi så många gånger gör, är det Rustie som definierar dagens dansmusik. Förvisso är dans en aning vitt begrepp, dans är möjligtvis ingen genre i sig, snarare ett samlingsbegrepp för en rad olika elektroniska musikstilar. I denna elektroniska djungel är Rustie en av dem som utmärker sig allra mest. Det är svårt att inte imponeras av de avancerade och spektakulära ljudkulisserna den unga Glasgow-sonen bjuder in till. Det är bortom allt annat just nu. Och en jävligt skön kontrast till vad vi vanligtvis matas med. På årets Dans Dakar blir han som i de allra flesta andra sammanhang en stor kontrast till det övriga programmet.

Jag vet inte om det är Rusties storlek i Sverige, speltiden eller Dans Dakars-publik det är fel på? Men det är allt för glest. Det är grönare på andra sidan entrén. Där utanför är parken full och ölhängen många, men vi som väl är på plats får uppleva något som är i närheten av elektronisk briljans. Skivan Glass Swords är på sina håll mästerlig. Låtar som Hover Traps och Ultra Thizz ger mig per automatik gåshud. Så även idag. Och det är inte skuggpartiet som tillfälligt svept in eller de svaga vindarna som lätt blåser förbi som förmår mina hårsäckar att resa sig. Det är Rusties elektroniska experiment som kryper in på bara skinnet.

Trots den glesa uppslutningen håller Rustie fanan högt, och publiken ser nästintill pånyttfödda ut. Hur det nu ser ut. Glädjen är total, Hover Traps finurliga passager byggs på genom festivalens tyngsta bas och After Light är storslagen i sin helhet. Ljudbilderna faller samman, det är högre och tyngre, och mitt smilband når högt över öronen. Festivalens bästa spelning, jag vågar knappt föreställa mig hur bra det skulle varit på en mindre scen och med en senare speltid.