Intervju

Intervju: Retreat Festival

Publicerad: 31 juli 2013 av Magnus Olsson

Retreat återvänder, i morgon slår de upp portarna för årets endagsfestival på Trädgården i Stockholm. Efter fjolårets succé är det en självklarhet att de kreativa själarna bakom Revenue och Kärleksdöden fortsätter sitt samarbete med att ge Stockholm en alternativ festival och en språngbräda för artister på uppgång. Årets festival samlar artister som nätsensationen Yung Lean, Romare och Kingdom. Vi tog ett snack med Josefin från Kärleksdöden och Emilio från Revenue för att prata festival, den alternativa scenen och årets bokningar.

Ni jobbar ständigt med artister på uppgång, mer eller mindre kända, har det alltid varit så?

J: – Det var min ingång och drivkraften att jag starta som Kärleksdöden. Det fanns ett tomrum i stan och ingen scen för DIY-artisterna och producenten. Istället fanns det ett fokus på mellanstora band. Viljan att lyfta dessa kreativa och intressanta band, och ge dem ett utrymme var så jag startade.

E: -Det var ungefär samma för mig, jag flyttade till Stockholm 2010 och det var i samband med att Josefin startade Kärleksdöden och jag hittade det ganska snabbt. Jag kände att det var åt det hållet jag också ville gå, sen tog det ett halvår innan jag, Max och Lars startade Revenue som är lite mer fokus på konst eftersom Max kommer från det hållet. Redan innan jag flyttade till Stockholm var jag sugen på att starta en festival i Stockholm och sen föll allt naturligt eftersom vi haft klubbar på Trädgården och då frågade vi Josefine om hon också ville vara med.

Hur ser scenen ut för alternativ musik i Stockholm?

J: -Jag tyckte det kändes ganska direkt som att det fanns en hunger och en nyfikenhet, folk uppskattade ganska snabbt det man gjorde. Stockholm är en ganska bekväm stad, man måste vara på dem för att de ska ta sig ut.

E: -Det känns som att det finns en scen, men det behövs någon som knuffar på det..

J: – Och knuffar på folk. Både Kärleksdöden och Revenue har byggt upp någon sorts kvalitetsstämpel med namn som inte alltid är kända, men som har stora kvaliteter. Förra året när vi gjorde Retreat kände vi att det blev en direkt succé, det var svart på vitt att det finns en scen. Vi körde enbart namn på den smala linjen och kompromissade inte, slängde inte på det stora bara för att, det kanske var vågat, men det föll ut väldigt väl.

Ni har väl aldrig kompromissat?

J: – Nej, det går inte. Det är inte det vi gör. Jag tror att det kan ses som ganska skönt att några vägrar kompromissa när alla andra festivaler spretar hej vilt och vill möta allas smak. För oss kan genrer spreta, men det är alla små up and coming-namn artister som konstnärer. Vi fortsätter att vara vågade.

E: – 2013 måste man nischa sig på ett sätt, annars slutar det som det gör för många festivaler.

Hur kommer festivalen skilja sig från förra året?

J: – I år har vi jobbat mer med platsen och konsten. Konsten och musiken ska gå ihop.

E: –  Mer performance ska integreras med musiken.

Även om de tycker att fjolåret blev en succé är de båda överens om att årets startfält är något vassare. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som skiljer upplagorna åt. Men att konsten får ett större utrymme tror de kommer ge hela festivalen ett lyft tillsammans med bokningar som tagit Europas dansgolv med storm, men sen finns det så mycket mer.

Är det tufft att vara en mindre aktör i en stad som Stockholm?

E: – Jag tycker det vore trevligare med en mer öppen plattform i Stockholm för klubb och konst. Att folk samarbetade mer och inte bara gör saker för sig själva.

J: – Det är tillsammans som intressanta idéer kan födas, där är det viktigt att små aktörer ska fortsätta leva.

Att festivalen äger rum på en torsdag är ett medvetet val från deras sida, det råder konsensus mellan arrangörerna och Trädgården på den punkten förklarar Emilio som också påpekar att Trädgården även är måna om att det händer något utöver helgerna.

J: -Fredag och lördag är så jävla packade på Trädgården, det är så självklart, därför hade det inte känts helt rätt att lägga Retreat för en crowd som förväntar sig tugummipop eller toaletthouse. Vi jobbar även med att få bort helgfokuset från den här staden, att det ska finnas något att gå ut på även utanför helgen. Så gör jag även under hösten.

Vad får man absolut inte missa på årets festival?

J: – Vill verkligen pusha för Romare, vars Boiler Room-set är det bästa jag sett på länge. Jag har överkonsumerat det YT-klippet dagligen. Jag har inte sett honom live själv, men de som gjort det säger att det är magiskt och sen släppte han ju en EP för ett tag sedan som är brutalt bra. Det kommer bli något alldeles extra.

E: -Jag kommer självklart pusha för Yung Lean som är Sveriges enda internationella hiphop-stjärna och som nyligen fyllt 17 år. Det ska bli skitkul att presentera hans första spelning i Stockholm.

E: – Min andra skulle kunna vara Kingdom, jag såg honom förra året innan han blev internationellt stor, så det ska bli kul att få presentera honom i ett större sammanhang. Jag skulle säga att hans EP representerar dagens dansmusik.

J: – Jag vill även lyfta Moxie, en kvinnlig dj, brittiskt, hennes dj-set är väldigt grymma, hon har verkligen en egen stil, lite nonchalanta UK-stilen som skiter i alla regler, anti tysk-stylen liksom.

För bara 150 kr får du en dag fylld med upptäckter – köp dina biljetter här och säkra dig din plats för morgondagens stora fest.