Festivalreportage
Historien om svensk festival i Los Angeles
Publicerad: 10 oktober 2016 av Magnus Olsson
Hösten har precis anlänt till Sverige och festivalsäsongen har checkat ut för den här gången. Det är inte helt sant, en ny festival gör entré och öppnar dörrarna för sommaren igen. Den här veckan äger Stockholm, CA rum – en ny svensk festival som tar plats i Los Angeles.
Bakom festivalen hittar vi 7th & Hill Productions, ett joint venture mellan Hultsfredprofilen Janne Kleman och arrangörerna Bad Taste Empire. Björn Barnekow från Bad Taste Empire befinner sig i Santa Monica när vi ringer upp och frågar hur det kommer sig att man gör en svensk festival i USA.
– Jag har varit i Los Angeles på halvtid i åtta år nu. De första åren hade jag bara amerikanska vänner här, och det var först efter ett event på Svenska handelskammaren som jag började få insyn i det svenska communityt här. Kort därefter började idén om att göra en större svensk festival i Los Angeles att växa fram.
Det finns så oerhört mycket kunskap i Sverige, säger han, inte minst inom det kulturella området. Och en hel del av den är baserade i Los Angeles, bland annat i form av svenska artister.
– Den känslan växer sig starkare för varje dag som går. Och nu är det som natt och dag, mot hur det var för sex-sju år sedan. Nu är det väldigt många svenskar som jobbar här– inom tech, design, mode, musik eller som skådespelare. Sverige får väldigt mycket plats helt enkelt.
Det pratas ofta om den där svenska musikexporten. Hur producentgenier som Max Martin och Shellback vänder upp och ned på Billboardlistorna, och hur det lilla landet Sverige kan krama ur sig så mycket popmusik. Är Stockholm, CA en ny språngbräda för svensk musik?
– Det är definitivt vår förhoppning. Vi vill ju hjälpa till att bygga svensk kultur genom den här festivalen. Och inte bara genom svensk musik. Det blir även konst- och fotoutställningar t ex. Och i slutändan får många artister en exponering som de inte hade fått annars.
Det är inte bara svenska artister som exponeras mot jätten på andra sidan Atlanten. Värdlandet USA möter en invasion av svensk kultur i och med Stockholm, CA.
– Alla man pratar med har en relation till Sverige. Så konceptet har fått ett väldigt bra mottagande här i USA eftersom Sverige som land har ett så bra rykte.
Finns det någon uttalad målgrupp – är det svenskar, ditresande eller rent av amerikaner?
– Det är egentligen flera olika målgrupper som vi har riktat in oss mot. Vi har tänkt på antalet svenskar i Los Angeles, svenskättlingar i närområdet och det stora intresset för svensk kultur. Men det är ingen internfest för svenskar. Den kanske viktigaste rollen för den här festivalen är att nå ut med svensk kultur till så många nationaliteter som möjligt i LA med omnejd. Och förhoppningsvis även knyta ännu närmre band mellan musik- och nöjesindustrin i Sverige och USA.
SAS är en av era sponsorer, räknar ni således med att sälja mycket biljetter från Sverige?
– Hitresta svenskar är egentligen bara en bonus. Men faktum är att vi ser ett ganska stort antal besökare från Sverige, inte bara från Stockholm eller Göteborg. Vi ser bokningar i allt från Umeå till Trollhättan.
Kanske beror det på att jag passerat 25 år, slutat att tälta på festivaler, och börjat blicka mot varmare breddgrader – men finns det en tendens att kombinera festival med semester?
– Det ligger säkert något i det, att man passar på att resa i anslutning till ett event. Tidigare kanske man gjorde det mer kring högtider. Men jag har själv kombinerat semester och festival i samband med SXSW t ex. Att priserna på flyg har gått ned så pass mycket, och att det numer är väldigt smidigt med direktflyg gör allt betydligt enklare.
I Downtown Los Angeles, en stadsdel som upplever lite av en renässans, växer numer trendiga boutiquehotell fram bland finansskraporna. Och det är i utkanten av detta område, som Stockholm, CA äger rum, en heldag i oktober. På affischen hittar vi namn som Little Dragon, Icona Pop, Elliphant och Veronica Maggio. Där vissa redan har en publik i USA, medan andra förmodligen saknar helt. Inte minst på grund av diverse språkbarriärer.
– Det finns en tanke att göra något lite extra för de svenskar som bor i Los Angeles, dvs att vi ”caterar” dem med någon artist som vanligtvis inte spelar utanför Norden. Men jag är också övertygad om att det går att hitta en amerikansk publik, även om man sjunger på svenska. Vi har gjort spelningar och korta turnéer med Timbuktu i USA tidigare som gått väldigt bra. Och som artist ligger det både en stor utmaning och något otroligt kreativt i att behöva gå utanför sin ”comfort zone” och framträda till viss del för en publik som varken kan låtarna eller förstår texterna.
Hur har urvalet och bokningsprocessen gått till?
– Det finns ingen exakt formel, det har snarare rört sig om en tät dialog, som började med att vi listade alla artister vi gillar. På sikt har den röda tråden växt fram. Det var när vi gjorde klart Little Dragon och Icona Pop som en helhet kom på plats. Men vi vill inte känna oss begränsade, vi vill kunna göra alla sorters artister på festivalen framöver.
15 oktober är det dags. Tillsammans med amerikanska arrangörerna Goldenvoice som bland annat ligger bakom Coachella, sjösätter man den första upplagan av Stockholm, CA. Förhoppningsvis bara en början på nya och återkommande äventyr signerat Stockholm, CA.