Intervju

Intervju: This is Hultsfred

Publicerad: 10 juni 2013 av David Winsnes

Efter att Hultsfredsfestivalen abrupt flyttade från de småländska skogarna mot Stockholms län följde en tid av ovisshet och projektstarter. Nya Hultsfredsfestivalen dök snabbt upp med starka viljor men kanske inte en helt utstakad plan. Den försvann också lika snabbt som den föddes, vilket också berodde på This is Hultsfred. Föreningen bildades i det förra försökets sista andetag och så här i efterhand kan vi konstatera att det var en mer allvarlig satsning.

Nu är det bara fyra dagar kvar tills motreaktionsfestivalen This is Hultsfred slår upp portarna till Hultsfreds Folkets Park och i detta nu pågår uppbyggnaden av denna första upplaga. Mottot är ”går det inte så går det ändå” och utifrån de orden har ungdomar, företag, eldsjälar, artister, biljettköpare och många fler samlats för att tillsammans åter göra Hultsfred till en festivalstad. Den 14-15 juni framför bland andra Miriam Bryant, Sator, Vånna Inget och Näääk & Nimo sin publik inför en publik som verkar bli större än arrangören vågat hoppas på.

Vi kollade läget med Jolin Åkesson från This is Hultsfred.

This is Hultsfred bildades efter att den ursprungliga festivalen i Hultsfred flyttade. Är ni kritiska mot hur FKP hanterade årets upplaga?

– Nej, vi är inte direkt kritiska. För vår del var det ju egentligen något positivt att de gjorde det – så att vi kunde dra igång This is Hultsfred och göra det så som vi ville ha det.

I ett festivalsverige där de stora företagen får allt mer monopol – tror ni folk fortfarande värderar DIY-andan som ni kan sägas stå för?

– Ja, det hoppas och tror jag att man gör! Många människor går på festival av samma anledning som jag gör; för att få en härlig stämning och känsla. Och en sådan stämning kan vara svår att skapa med stort kapital. Viljan och kärleken som läggs ner i en festival märks och känns som besökare och då blir det en speciell känsla när det sker ideellt.

Hur ser det ut med biljettförsäljningen så här ett par dagar innan?

– Det ser jättebra ut. Det verkar som det är många fler än jag som längtar ner till Hultsfredsparken med sin vackra sjö.

Vad är kapaciteten på festivalen?

– Vi har i år en maxkapacitet på 5000 besökare på området.

Planerar ni att This is Hultsfred ska bli ett årligt återkommande evenemang nu? Kan vi i så fall vänta oss internationella akter eller vill ni hålla det smått?

– Vi har stor förhoppning om att This is Hultsfred kommer bli något återkommande åren framöver och vi har som ambition att växa, men att göra det långsamt. Vi hoppas även på att kunna ta in fler utländska akter kommande år. Det viktiga för oss är att bevara känslan av gemenskap och kärlek på festivalområdet.

Hur har det gått med att värva matställen till festivalområdet på så här kort tid?

Jo, det har gått bra. Vi har en bra bredd och nöjda med det vi kommer att kunna erbjuda.

Har ni hunnit lära er av några misstag så här i uppstarten eller har allt gått enligt beräkningarna?

– Det är sällan allt går precis som det ska med något, men jag måste säga att dessa veckor har rullat på fantastiskt bra och jag känner mig lyckligt lottad över att få jobba med så många kunniga och drivna människor.

Vilka av era bokningar är du mest nöjd med?

– Jag är nöjd och stolt över alla våra bokningar måste jag säga. Vår Spotifylista med samlade låtar från alla artister går varm hemma hos mig. Jag lyssnar just nu på Myriam Bryants hit Push Play som väcker en underbar pepp hos mig, då den är med i vår festivalvideo.

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 1892 [name] => This Is Hultsfred [slug] => this-is-hultsfred [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1893 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 21 [filter] => raw ) )