Festival

Intervju: Zacke

Publicerad: 13 februari 2013 av Hugo Gerlach

Med en urstark förstaskiva i ryggen och nu högaktuell med uppföljaren Renhjärtat som släpps idag tog vi tillfället i akt och pratade lite med Zacke.

Länge dominerades den svenska kommersiella hip hop-scenen av Petter, Ken Ring och Timbuktu. Därför kom Visst Är Det Vackert väldigt lägligt, och blåste liv i en genre som under 2000-talets senare halva varit, i mina ögon, ganska ointressant.

Med en och annan uppstickare som försvunnit lika plötsligt som de uppenbarat sig kunde tajmingen knappast vara bättre.

Din debut hyllades med all rätt när den kom ut, men det kändes lite som det stora folkliga genombrottet uteblev. Är det något du hoppas ändra på med uppföljaren? Gästlistan hintar ju om att det kommer bli storslaget.

Jo, jag kan hålla med om att guldet och de gröna skogarna till viss del uteblev även om musiken blev väl mottagen bland många. Jag har lärt mig att jag inte får någonting gratis när det kommer till min musik och att det gäller att kämpa när man kommer lite ”utifrån”. När det gäller mottagandet hoppas jag självklart att det kommer matcha utvecklingen av musiken. Jag vill självklart ta ett steg uppåt med allt nytt man gör, både när det gäller musikaliskt och publik-mässigt. Med det sagt förväntar jag mig ingen Nöjesguiden-hype direkt. I den bubblan har jag ingen abonnerad plats.

Nu har du redan släppt singlar med Peter Morén och Timbutku, och på skivan gästar även Mattias Alkberg, Promoe och Frej Larsson. Den musiken du och Alkberg vanligtvis gör skiljer sig en del, hur kom ni i kontakt med varandra, och när föddes idén att göra musik tillsammans?

Jag har alltid beundrat Mattias Alkbergs texförfattande och tycker att han tillhör det absoluta toppskiktet i Sverige. Att han är från Luleå har självklart betytt en del för samarbetet också. Alla gäster jag har med tycker jag har en jävligt vassa pennor.

Skiljer sig skapelseprocessen när du samarbetar med någon som vanligtvis inte gör hiphop?

Inte nämnvärt. Jag kan inte snacka ackord och tonarter med de ”musikaliskt skolade”, samtidigt behöver det inte vara en nackdel. Det kan t.o.m. vara en styrka – att man är lite sådär barnsligt naiv när det kommer till melodier och idéer.

På ”Under Vår Sol” rappar du om besvikelsen efter att släppet av en tidigare EP, Färdighaft. Har du en annan uppfattning nu efter en väldigt hyllad debut och en efterlängtad uppföljare? Är det klimatet annorlunda för en up-and-coming rappare i Sverige idag, än för 9 år sedan?

I allmänhet är det nog likadant – det gäller att jobba hårt för att nå fram och genom bruset. Det kanske har blivit ännu svårare att nå genom bruset idag än för 9 år sedan. Dessutom tror jag att vi alla får kortare och kortare attention span ju längre tiden går. Det är mycket information att ta in.

Hur ser du själv på ditt äldre material i övrigt? Har du någon favoritlåt?

Jag gillar fortfarande en del äldre grejer. Jag tycker man ska försöka se på det som tidsdokument.

En rad jag själv gillar är ”De före oss skrek ’revolution!’/om vi gör det gör vi det då bara för att det låter coolt” (Förlorad Generation). Har du själv någon rad du är extra nöjd med?

Refrängen till ”Torgny” (från Renhjärtat, reds anm.) gillar jag, den är fin i sin enkelhet.

”Det här är livet – å den som lever får se.”

Just ”Förlorad Generation” är ju också producerad av Oskar Linnros, eller Kihlen som han gick under då, var det inte snack om Snook skulle gästa på ”Visst Är Det Vackert”? Rann det ut i sanden i samband med att de avslutade sin gemensamma karriär?

Jo, vi spelade in en låt. Ganska ’rrrrapig’ historia. Det rann ut i sanden helt enkelt. Sånt som händer.

Det här med gäster. David Björkén gör ett fantastisk jobb med refrängen på ”En Skata Flög”, han sjunger annars i The Establishment. Jag minns när jag såg dig tillsammans med bandet värma upp inför Movits! releasefest på Södran för några år sedan. Då spelades det en engelsk version av ”Ser Det Kommer”. Finns det en studioversion av den?

Tyvärr. Men snart så kommer det för första gången studiomaterial från The Establishment. En video är också på gång. På tiden!

Verkligen! Du hängde ju sedan med Movits! på deras USA-turné för några år sedan. Hur var det att spela inför en publik där majoriteten förmodligen inte förstår dina texter?

Det var asfett! Jag blev ganska chockad av mottagandet. Att det var så många som hade hört min musik innan var häftigt och ett tecken på att musik är universellt och att världen är mindre än någonsin. Sen när man kör live så handlar det mycket om delivery och hur man levererar texterna, så man förmedlar ju ändå texterna på ett visst sätt.

Var det något annat under turnén som stod ut?

Andra turnén. Sista spelningen. Ett slutsålt Bowery Ballroom i New York.

Rätt sjukt. Är inte den något bissarra videon till ”1000-0 Till Idioterna” inspelad under turnéns inledning, för övrigt?

Den är inspelad efter första turnén. Vi hade 3 dagar att tillbringa i New York efter turnéns slut. Innan vi åkte hem till Sverige skulle vi komma på en idé och spela in en video. Egentligen hade vi tanken att vi skulle spela in videon under hela turnéns gång men det var omöjligt att hinna märkte vi ganska snabbt. 1000-0 till idioterna blev en nödlösning men antagligen ett bättre resultat än vad vi hade tänkt från början.

Till sist, hur ser våren och framför allt sommaren ut för dig? Blir det någon turné med festivalstopp?

Vi satsar på att riva av en releaseturné under våren. Sedan hoppas man på att få så många sommar-festival-gig som möjligt. Det är bara att skicka arrangörerna åt det här hållet!