Intervju
Intonal – experimentellt som lockar internationellt
Publicerad: 23 april 2018 av
Hugo Gerlach
I slutet av veckan går startskottet för årets upplaga av Intonal i Malmö. Under hela Valborgshelgen bjuder festivalen på experimentell och elektronisk musik av absoluta världsklass. Precis som förra året är basen och huvudprogrammet på klubben Inkonst, men under onsdagen bjuds det på gratis ambientspelningar i Sing-Sangs lokaler. På torsdagen öppnar Johanneskyrkan i Malmö sina portar för två konserter: svenska ljudkonstnären Ellen Arkbro och amerikanen Charlemagne Palestine får möjlighet att nyttja kyrkans orgel.
Under helgen spelar sedan bland annat Alessandro Cortini, Sarah Davachi och Fennesz som kommer röra sig i ett lugnare men utmanande vakuum. Namn som Equinoxx (feat. Shanique Marie), Towlie och DJ Lag garanterar sedan pumpande dansgolv med dancehall, techno och Durban Gqom – Sydafrikansk beatsfokuserad house som närmast kan jämföras avskalad och skelettliknande grime. Festivalen avslutas med ett dunderparty på måndagen med mer techno från Avalon Emerson, Courtesy och hemmafavoriten Kanyl.
Vi ställer några frågor till festivalgeneralen Ulf Eriksson, som förutom festivalen också driver profilstarka skivbolaget Kontra-Musik.
Det verkar som att Intonal går mot slutsålt. Vad tror du mest ligger bakom det? Har intresset varit större i år än tidigare år?
Definitivt. Biljetterna säljer mycket snabbare än tidigare. Jag tror det beror på flera faktorer. Först och främst att lineupen är ovanligt stark. Sen tar det ju alltid ett antal år att bygga upp en festival. Det tar tid att växa och etablera sig. 2018 blir vårt fjärde år, så vi är fortfarande en väldigt ung festival. I år har vi även satsat extra hårt på den internationella marknadsföringen. Och det ger resultat. Vi säljer fler biljetter utomlands än någonsin innan, vilket känns fantastiskt. Folk kommer från Kanada, England, Holland, Tyskland, Danmark osv. Till lilla skit-Malmö!
Sist men inte minst kan väl nämnas att experimentell musik trots allt är på frammarsch. Sverige handlar ju fortfarande mest om pop och rock och den experimentella scenen är försvinnande liten. Men den växer hela tiden och ganska snabbt också. Folk börjar bli sugna på något mer än skvalet.
Ni har för vana av att utnyttja unika lokaler som inte nödvändigtvis är typiska konsertlokaler. Hur går ni till väga när ni scoutar och väljer dessa?
Som gammal arrangör är det något man alltid gjort. Det sker per automatik att spana runt och drömma om att arrangera i spännande lokaler. Jag tror att alla klubb- och festfixare känner igen sig i detta. Det är en arbetsskada. Tyvärr blir det svårare och svårare i Malmö. Kommunen tar över fler och fler lokaler och så fort det händer är det kört. Ett exempel är att vi inte kan vara i Pildammarnas vattentorn i år. Stadens inaktiva vattentorn har flyttats från VA-Syd till kommunal förvaltning. Såklart är det slut på det roliga då. Sen märker man tydligt av stadens gentrifiering. Fastighetsägare till stadens vackra gamla industrilokaler tar ut ockerhyror. Snart är det bara IT-sektorn som har råd att husera i dem. Trist utveckling. Greed always wins!
Intonal har de senaste åren gästats av Red Light Radio som står för delar av programmet och förra året hade ni flera artister kopplade till klubben Salon des Amateurs i Düsseldorf. Kan vi förvänta oss något liknande i år?
Red Light Radio är med i år igen. Men enda akt i linan som har med Salon des Amateurs att göra är Don’t DJ. Han var tidigare medlem i nu splittrade The Durian Brothers, ett band med nära koppling till klubben och med ett sound som växt sig väldigt starkt på klubbscenen de senaste åren.
Finns det andra aktörer, t.ex. festivaler/klubbarrangörer ni inspireras av?
Självklart. Inte så mycket i Sverige dock. Vi är med i ett internationellt nätverk som heter ICAS, ett festivalnätverk för liknade festivaler, utan kommersiella intressen och som alla arbetar för att främja experimentell kultur. Inom nätverket finns ett nära samarbete, kunskapsutbyte och artistutbyte. Tidigare år har vi arbetar nära CTM i Berlin och Unsound i Krakow. I år har vi ett samarbete med gigantiska MUTEK Festival från Montréal. Det är ett fantastiskt privilegium att som liten nystartad festival i Malmö få chansen ett arbeta med dessa internationella giganter.
Förutom musiken har Intonal även ett gediget program utanför det musikaliska – vad är den röda tråden, eller det som får en att rycka till och säga ”det här måste vi ju boka!”?
Vi reser alla mycket och tar del av andra festivaler, så man exponeras ju hela tiden för fantastiska verk och konst. Det är bara att välja och vraka. Om prislappen är rimlig vill säga. Vi samarbetar även med Inter Arts Center som bokar flera av festivalens ljudverk och installationer.
Sist: är det någon bokning till årets Intonal som du är extra nöjd med, stort som smått?
Denna fråga får man i alla intervjuer och jag försöker ge lite olika svar. Som sagt, programmet är väldigt starkt i år och det finns massor av favoriter. I tidigare intervjuer har jag nämnt bland andra Ellen Arkbros orgelkonsert i S:t Johanneskyrkan och Mokiras aka Andreas Tillianders sex timmar långa sovkonsert. Så denna gång tänkte jag fokusera mer på klubbsidan och passar på att lobba för Jamaicas Equiknoxx. Fantastisk experimentell och minimal dancehall som gästar oss på lördagsnatten. Kommer bli enastående kul och lokalens maxade basrigg kommer att komma till sin rätt. Not to be missed!