Intervju

Jaakko Eino Kalevi om fåniga låtidéer och kinesiska triader

Publicerad: 23 januari 2019 av Johanna Eliasson

Jaakko Eino Kalevi sätter sig alltid i gränslandet. Som gränsvakt för han fram lyssnaren i en ständig balansgång. Han utmanar genregränser och tar en till fantasivärldar och till skarp verklighet. På senaste albumet Out of Touch balanserar han mellan att betrakta från avstånd och att förmedla intensiva, om än flyktiga, upplevelser. Med hjälp av varma syntar och sprudlande effekter målar han i lunkande takt upp en drömsk värd och löser upp barriärer. Det är utforskande men tryggt. Lekfullt men sakligt.

Finländaren har publicerat musik i 17 år, men har nått en internationell publik först nyligen med JEK, som bland annat vann honom en nominering till Nordic Music Prize 2016. Förr om dagarna brukade Jaakko köra spårvagn i Helsingfors, vilket nog har nämnts i varenda text som hittills har skrivits om honom. Men – som Jaakko nog själv hade sagt – det är lite för roligt för att låta bli att nämnas. Född på den finska landsbygden har han nu tagit sitt pick och pack till Berlin där han spelar in all sin musik. Out of Touch för dock tankarna till sydligare breddgrader med yachtrock-ångor och slicka saxofoner.

Vi mailade Jaakko för att höra oss för om det senaste albumet, om att samla låtsinspiration på stan och om hemligeten bakom hans hår.

Jaakko, vilka nya perspektiv av dig och din musik får vi möta i Out of Touch?
– Jag skulle säga att det bara är mer. Mer harmonier och lager. Mer lekfullt. Mer glada misstag. More is more.

Albumet verkar avbilda ett uppvaknande sinne – intersektionen mellan grym verklighet och en mer drömsk värld. Skulle du hålla med om det?
– Intressant, och nu när du säger det så kan jag verkligen se det där. Kanske är det någon som händer hos mig? Kanske är det i tidsåldern? Ibland är det svårt att känna av skillnaden mellan de två.

Att vara ”out of touch” kan ha negativa konnotationer. Hur avser du att använda uttrycket här?
– Jag har glömt originalidén bakom det där. Det bara låter bra och har så många betydelser. Jag antar att namnet också skulle kunna vara ”in touch”, för man är alltid in touch med något och out of touch med något annat. Det är omöjligt att vara in touch med allting. Allt som är nytt är inte alltid ett framsteg. Att följa reglerna är inte alltid rätt. Där har du dig några visdomsord!

Du tar mycket inspiration från flyktiga möten och intryck – hur vet du när du vill tolka ett intryck i en låt?
– Det stämmer. Man bara vet. Det kan vara en omedelbar musikalisk idé eller så kan man behöva klämma fram det från minnet. Ibland kan vad som verkar vara ett perfekt inspirationstillfälle inte alls förmedlas i en låt. Ibland är det så fånigt att det måste användas!

I People in the Centre of the City känns det som att man betraktar allt på avstånd. Du kommer själv från landsbygden – vad är din uppfattning om spänningen mellan stad och land? Skulle du säga att det här spåret på något sätt är en kritik eller kanske en hyllning till den relationen?
– Jag skulle vilja försöka att bo någonstans på landet ett tag. Det var länge sedan jag gjorde det. Jag är nyfiken på det. Jag tänkte inte att den här låten handlade om den spänningen dock. Det var egentligen bara en tanke som jag hade och det var för roligt för att lämnas oanvänt. Också uttrycket ”private apartments”. ”Private apartments” har en sådan dramatik i sig. Kanske att människor i stadskärnan har mer parfym på sig och sådant. Ibland för mycket också. Många businessmänniskor som måste lukta gott. Eller nattmänniskor som ska ut på förföringsbevåg. Från början skrev jag den här låten som en födelsedagspresent till min manager.

Du sjunger och spelar nästan alla instrument på det här albumet – hur kom det sig?
– Det är mer avslappnat så. Man kan göra saker i sin egen takt och att prata om musikaliska idéer med andra kan vara svårt. Jag gillar att leka runt och jag skriver också låtarna medan jag spelar in. Jag kan spela mina instrument väl nog för mina egna behov, så varför skulle jag inte göra det?

Vad är idén bakom videon till Emotions in Motion?
– Videon är om en kinesisk smugglingsteknik för smycken. Inspirationen kom från smugglingstekniker som användes av kinesiska triader på 80-talet. De brukade smuggla förfalskat lyxbling-bling och smycken i skaldjur. Till exempel var smycken gömda i kräftor, krabbor, ostron och så vidare. Så i videon är jag ”välinformerad” om den här tekniken, och jag är på marknadsplatsen för att leta efter frukt eller skaldjur som har de här sakerna i sig. Och så i andra scenen så ser man mig ”collecting the fruits”.

I vilken riktning tror du att ditt uttryck kommer att röra sig i framtiden?
– Vem vet. Jag har några andra projekt som jag vill utforska innan nästa album med JEK, men jag planerar också att börja spela in det nya albumet det här året. Mitt egna lilla skivbolag JEKS Viihde fyller 10, så jag planerar att göra ett samlingsverk för att fira det. Jag tror att det är bra att ibland göra många saker samtidigt. Det håller uppe energin, men ibland betalar man med sitt fokus.

Slutligen, det vi alla har undrat – vad använder du egentligen för balsam till ditt hår?
– Jag har inte använt balsam på länge, men för två dagar sedan använde jag det och mitt hår är bättre. Berlin-vattnet är så hårt, det är inte bra för mitt hår, så balsam hjälper!

Jaakko Eino Kalevi spelar i Göteborg den 25 januari och i Stockholm den 29 januari. 

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 1960 [name] => Jaakko Eino Kalevi [slug] => jaakko-eino-kalevi [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1961 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 4 [filter] => raw ) )