Jamie xx och Four Tet återigen i remix-samarbete
Publicerad: 29 oktober 2012 av David Winsnes
Jamie xx remixar Four Tet.
När jag satt på en buss mot Göteborg för någon vecka sedan överhörde jag en konversation mellan två personer i min ålder, runt 20 år, som behandlade musikens position och tillstånd idag. En av dem argumenterade för att elektronisk musik var på väg att ta död på allting, att det inte var ”riktig musik”. Det var det vanliga, klyschan om att det bara är att trycka på en knapp fyrades av, likaså avhandlades meningen ”vem som helst kan göra musik idag”.
Lite som att se en flock velicoraptorer springa förbi en. Jag trodde att den diskussionen var kliniskt utrotad 2012 men tydligen inte. Det stämmer att vem som helst kan göra musik idag, så länge man har ett hyfsat program. Men samma sak gäller om man har ett piano ståendes i hörnet, om man har en dåligt strängad gitarr för efterfester eller om man lärt sig göra ljud genom att slå en sak på en annan likt en naturlig trumma. Samma sak har förmodligen gällt så länge vi lever.
Problemet kommer när man ska bemästra det också.
Jag skulle vilja visa dessa fossiler till människor som tydligen fortfarande lever och verkar bland oss att elektronisk musik inte bara är att trycka på en knapp, inte står för den musikaliska döden, inte är någonting som nödvändigtvis vem som helst kan göra. Görs den utifrån dess förgrenande potential är den snarare framtiden och har varit så ett tag nu.
Jag skulle vilja visa dem Jamie xx.
Tidigare i år remixade Four Tet The xxs låt Angels. Nu återgäldar Jamie Smith den tjänsten med sin tolkning av Kieran Hebdens Lion. Två minuter kortare än originalet befinner sig hans subtila omarbetning i gränslandet mellan elektronisk ambient och klassisk musik. Låtens mitten är två av hans nervigaste minuter till dags dato. Så full av bilder i det utrymme han i vanlig ordning skapar mellan ljudelementen.
Så fullkomligt levande, så full av andetag, så långt ifrån ett simpelt knapptryck du bara kan komma.