Jens Lekmans största styrka är och har alltid varit hans förmåga att berätta historier. Hans låttexter har ofta inte djupare mening än det som han sjunger – denna primitiva poesi och Jens karaktäristiska stämma ger ett ärligt, naket och övertygande helhetsintryck. När Jens skriver en låt blottar han hela sitt känsloliv. Ett praktexempel på detta är titelspåret till nya skivan I Know What Love Isn’t, som han skrev till sin bästa vän i Melbourne som han ville gifta sig med för att få medborgarskap. Men på grund av hans icke-förhandlingsbara ärlighet insåg snart Jens att han aldrig skulle kunna vara tyst om detta, och därför föll alla planer i kras. Bevisligen hade han rätt, och flyttade efter dessa omständigheter bort från Australien.
Medan Jens påstår att detta är hans första riktiga album så är det i själva verket inga större förändringar eller överraskningar från tidigare utgivningar. Jens har alltid sjungit om hur skör kärleken är. Den här gången verkar han dock se kärleken från en mer pessimistisk synvinkel (”The End of the World Is Bigger Than Love”). Musikaliskt har han till stor del övergivit de storslagna melodierna och har en mer nedtonad framtoning. Detta gör att en del låtar brottas med anonymitetsproblem – absolut inte på grund av att de är ofullständiga som låtar – men för att albumet till stor del saknar hooks och minnesvärda refränger. Samtidigt gör detta att Jens historier får större plats och hamnar centrum. Detta är stundtals lite väl påtagligt, som i sista spåret, Every Little Hair Knows Your Name, där texten stundtals är på gränsen till löjlig (”I started working out when we broke up / I can do one hundred push ups / I could probably do two if I was bored”) men fungerar suveränt i titelspåret eller i She Just Don’t Want to Be With You Anymore, där låttexterna är tillräckligt bra för att bära upp en hel låt.
Alla pusselbitar faller på plats i The Worlds Move On, som tar Jens lyrik till nya höjder. Låtens sex minuter av historieberättande känns som en sammanfattning för hela albumet. Samtidigt som Jens låtskrivarkapacitet fortsätter sin ständiga uppåtgående kurva testar han nya musikaliska arrangemang. I Know What Love Isn’t är varken revolutionerande eller Jens bästa album, men visar återigen på en variationsrik musiker som berättar bitterljuva kärlekshistorier.