Nalen
Kehlani
Stockholm, 11/3 – 2017
Publicerad: 12 mars 2017 av
Stina Vickhoff
När R&B-queen Kehlani från Oklahoma headlinar diverse festivaler och säljer slut Annexet på ingen tid kommer de som var här vara jobbigt malliga över att de var här just i kväll. När hon stod på Nalens scen och golvade oss. Och att vi var en del av en publik som hon själv blev hänförd av. Stockholm och Oslo – ”the smallest crowd but the most turnt”.
Hon äntrar scenen iförd t-shirt med det nu myntade ”The Future Is Female” som ett svenskt fan gett henne innan konserten. Produktionen är inte stor – förutom trummis (som bokstavligen skrattar genom hela konserten) och mixerbord är det hon och två dansare. Rekvisita i form av ett vanligt svart bord som bärs av och på scenen är det enda som används, mer finns inte, mer behövs inte.
Det är alltid speciellt att vara på en intim konsert, där avståndet mellan artist och publik inte existerar. Där varje min, blick och känsla är till allas beskådan. Misstagen med. Men tur då att denna spelning är näst intill löjligt perfekt genomförd. Varje liten detalj, från danssteg till ton och ord. Hennes SweetSexySavage-turné är något av det mest välregisserade samtidigt genuina jag sett.
-
Hon ger oss nästan bara material från sitt debutalbum och utelämnar det mesta av sina ”gamla” låtar från Grammy-nominerade mixtapet You Should be Here. När SweetSexySavage släpptes för några veckor sedan kändes det överproducerat och lite själlöst – en produkt av ett stort skivbolag som kommer in och ska ”make you a star”. Men allt är förlåtet och glömt efter i kväll, alla låtar lyfter live med hennes röst och scennärvaro. Vissa mer än andra – Too Much, Distraction och Get Like glänser i kombination med överjävligt duktiga dansare och hennes spralliga energi.
I de lugnare partierna, Everything Is Yours och Hold Me By the Heart, står vi alla med lika delar kollektiv andnöd och hjärtesorg. Att säga att en artist ”låter så mycket bättre” live är i detta fallet en grav underdrift – Kehlanis röst är Solange, Beyoncé, Aaliyah och Jhene Aiko. Både i styrka, mjukhet, självförtroende och sårbarhet.
-
Hon pratar mycket med oss. Inte som narcissisten Drake – mer verkar det handla om att hon axlar ett ansvar över sin fanbas. Hon vill veta att de är okej, att de ger sig själva den respekt de förtjänar. Hon hyllar HBTQ-rörelsen och bashar Trump för hans rasism och diskriminering. Hon driver med sina unga 21 år och eventuell avsaknad av kloka insikter men mästrar oss likt en moder Teresa av inget annat än kloka insikter.
Näst sista låten, CRZY, är efterlängtad. Händer och fötter flänger ovan golvet och applåderna som följer är så öronbedövande att både hon och dansarna står stumma och inte kan annat än att skratta. Lägligt avslutar Kehlani sin första Sverigespelning med Thank You och vi alla känner oss tacksamma, hon för oss men nog framförallt vi för henne.