Red Bull Music Academy
Leslie Tay
by:Larm, 3/3 – 2016
Publicerad: 4 mars 2016 av Amel Suljevic
Det Red Bull-utsmyckade tältet på Youngstorget i centrala Oslo ekade tomt när Leslie Tay intog scenen – trots att det fanns en kö av människor som gladeligen ville in i värmen för att höra RMH-medlemmen. Missförståndet ledde till att de två första låtarna av uppträdandet, Sofie och Vems Fel? från debut-EP:n 12 år, framfördes för en nästintill tom lokal. Vad de missade var två av låtarna som presenterade r&b-hoppet Leslie Tay våren 2015. Avskalade och eftertänksamma samhällsfunderingar av den struliga pågen från Sevedsplan. 12 år behandlar Leslies längtan efter hemstaden och ställer frågor till ett kallt Sverige. När detta framförs av en röst lika mjuk och len som artistens skånska dialekt så skapas en oemotståndlig dragningskraft. Det är omöjligt att inte lyssna på vad skåningen försöker säga oss.
Men det är inte bara en hård hemstad och en brokig uppväxt som Leslie grubblar över.
I takt med att tältet fylls upp med människor så presenterar Leslie en sida av sitt artisteri som inte helt & hållet går i linje med debutsläppet. Låtarna från det mixtape-liknande släppet Skisser & SMS fungerar just såsom titeln vittnar om. Den klassiska klyschan om musik i form av dagboksanteckningar har bytts ut till utlämnande och naken iMessage-R&B. När Leslie sedan tar upp sin norska kollega Unge Ferrari för den svensk-norska remixen på norrmannens Hvis Du Vill så är trollbindningen av publiken ett faktum.
En av förra årets mest uppmärksammade R&B-tillskott heter Bryson Tiller. Louisville-sonens debutalbum TRAPSOUL räknas, likt titeln hintar, som en utslätning av rap och R&B. En utslätning som kanske framförallt Drake tillsammans med sin parhäst Noah ”40” Shebib på bred front har format. Och då pratar vi inte om en uppdelning i form av sångmässiga hookar som backas upp av rappande verser utan snarare två tekniker som förenas i en symbios. Och ja, det är tråkigt med ett ständigt jämförande mot amerikanska motsvarigheter men det är omöjligt att inte se Leslie som ännu en produkt av denna symbios. Den sista delen av konserten, mestadels bestående av osläppt material, blir en uppvisning i just detta. Rötterna från 00-talets rapscen i Malmö bidrar till ett utvidgat sinne för melodi och flowteknik. Det mjuka röstläget är lika flexibelt som det är vackert. Leslie anpassar sitt flow lika väl till bombastiska stråkar som hårda trap-trummor. Han adresserar gamla vänner som stack men främst ett ex som klagade på Leslies förhållande till studion. För att sedan höra av sig igen när Leslie var killen i stan.
Tack Leslie för att du valde studion. Tack för att du vill bidra till en kommande guldålder av svensk R&B.