Intervju
Lissi Dancefloor Disaster – Om samarbeten, katter och festivaler
Publicerad: 19 februari 2011 av Jon Egerlid
Katter som gatukonst, dansant pop och maktkritiska texter. Som en blixt från klar himmel slog Lissi Dancefloor Disaster ner. Med nya låtar, flertal spelningar och diverse samarbeten med svenska, högkvalitativa popakter är Uppsalas musikaliska stolthet ständigt aktuella och just nu kanske ett att Sveriges mest hypade band. Festivalrykten mötte upp bandets medlemmar Josefin Lindh och Johan Tilli för en intervju.
Bandnamnet Lissi Dancefloor Disaster är exotiskt, anslående och kittlas i munnen. Namnet har en genuin och särpräglad historia; det kommer ursprungligen från namnet på Johans katt som brukade sitta med i studion i början av bandets inspelningar. Och just denna katt – eller kanske katter i allmänhet – intar något av en central roll i bandet.Lissi Dancefloor Disaster har en egen logotyp – en kattmask – och den visuella estetiken får stort utrymme kring bandet. Kattmasken går att hitta på husväggar och klubbar samt på och vid bandets spelningar.
Precis som vi har ett crew med oss som dansar med kattmasker på våra spelningar så har vi ett annat crew som är specialiserade på nattliga lissi-aktioner. Att springa omkring om natten och akta sig för poliser och göra någonting som man egentligen inte får men som nästan alla gillar är för oss att gestalta och utleva vad vår musik handlar om”, säger duon.
Lissi Dancefloor Disaster spelar, enligt de själva, en ”flippig post-disco-pop” som till sitt yttre kan verka glad men som på ett djupare plan består av budskap av allvarligare karaktär. Deras musikaliska koncept är inte helt konkret, tillhörigheten något ambivalent.
”Ibland kallar vi vår musik för Ecotronika, men vi är egentligen mer maktkritiska än vad vi är ekologiska”, säger Johan. Han fortsätter, ”Vi spelar musik som provocerar fram gungningar. Rytmer som inte går att stå still till. Dansmusik men inte nödvändigtvis techno. Pop att dansa till.”
Vad duons musik handlar om är viktigt och centralt. Budskapet har större fokus än vad som är brukligt inom genren. Lissi Dancefloor Disaster har en komplex kombination av texter, budskap och en något spretig sammanbladning av musikaliska tillhörigheter. Detta är intressant och relativt unikt i ett annars ganska monotomt, svenskt electro-pop-landskap. Deras musikaliska arv är av stort intresse och jag frågade vad de själva lyssnar på, var inspirationen egentligen kommer från.
”Jag lyssnar mycket på Stewie Wonder och Marit Bergman, medan Johan lyssnar bland annat på Fever Ray, M.I.A, Robyn och the Mankind”, säger Josefin. ”Men vi inspireras ganska hårt av världen runt omkring oss, om vad som händer i Egypten och strejken i Stockholms tunnelbana. Vi är maktkritiska, vilket märks i våra texter”.
Visst går det att höra ett flertal likheter med nämnda band, men Lissi Dancefloor Disaster förvaltar sitt personliga musikaliska arv väl och gör istället om det till en egenkomponerad och charmig massa. Texternas omfattning är dessutom tvådelad. Kritik och motstånd märks men texterna handlar också om förhoppningar, om verklighetsflykt.
”Texterna handla också om att bounda, att uppleva samhörighet och gemenskap. Att uppleva positiva saker. Och om att överleva”, säger duon.
Lissi Dancefloor Disaster är ett band som står stadigt på egna ben, exempelvis är de i dagsläget osignade. Men likt texterna handlar om samhörighet och gemenskap är bandet också involverade i flertalet olika projekt med andra band och sammanslutningar. Högaktuell är den nyligen släppta remixen på Those Dancing Days senaste singel Reaching Forward. Johan berättar:
”Jag har gillat Those Dancing Days sedan jag såg deras första video på ZTV. Därför kändes det så himla roligt när vi fick chansen att remixa åt dem. Vi var också lite nervösare än vanligt när vi skickade in remixen till just dem. Men de blev helt förälskade i den och tog med den i sitt internationella singelsläpp och pushar nu vårt namn via sina kanaler. Det är härligt”.
Men Lissi Dancefloor Disaster har även fler samarbeten på gång.
”Inom några veckor så kommer även två nya remixer som vi gjort att släppas. En åt fantastiska Armand Mirpour. Det är vår mest finstämda remix hittills. Och så släpper Adam Tensta’s band St. Johns Dance strax vår remix på deras låt The Plot. Kanske vår hetsigaste och mest flippiga remix hittills”.
Själva har de ett flertal låtar på planerings- och inspelningsstadiet.
”Vi gör nya låtar hela tiden och har flera osläppta på lager. I framtiden kommer det med stor säkerhet bli skivsläpp och sånt, men i det läget vi befinner oss i just nu kommer vi att släppa en låt i taget.”
Just självständigheten kan emellertid vara problematisk. Flertalet av landets bokningsbolag har som policy att enbart eller primärt arbeta med signade band. Lissi Dancefloor Disaster får således i mångt och mycket sköta sina bokningar själva, trots hypen och uppståndelsen kring duon. Själva tar de dock saken med ro.
”Det är ett ganska spännande läge vi befinner oss i. Vi har blivit hyllade stenhårt för våra spelningar och fått storartade recensioner i tryckt press. Samtidigt vill flera skivbolag ha med oss att göra. Men, eftersom att vi inte skrivit på något skivkontrakt ännu, och eftersom att de flesta bokningsbolagen verkar ha som policy att bara jobba med signade band, så sköter vi fortfarande våra bokningar själva trots att det går så bra för oss. Det är ett roligt läge.”
Detta till trots är bandet inbokat på några festivaler i sommar och har dessutom en Tysklandsturné på planeringsstadiet. Jag avslutade vår frågestund med att fråga Johan och Josefin om festivaler, drömmar och förhoppningar.
”Vi har redan spelat på vår drömfestival Hultsfredsfestivalen som Rookieband 2008. Både jag och Johan har haft den som drömfestival sedan barnsben. Den bokningsansvariga på festivalen skrev efteråt på sin blogg att vår spelning var bland det bästa på hela festivalen”, säger Josefin. Hon fortsätter, ”efter Hultsfred bestämde vi oss för att ge allt på varenda spelning. Vi behandlar alla spelningar som drömspelningar.”
Båda håller emellertid med varandra om att Way Out West och Roskilde är två drömfestivaler att såväl besöka som spela på.
”Det vore roligt att testa någon av dessa lite större festivaler som vi varken besökt eller spelat på tidigare. Jag tycker att varje festival bär på sin egna känsla och feeling, även fast det finns flera likheter mellan dem”, avslutar Johan.
I sommar kan du se Lissi Dancefloor Disaster på Arvikafestivalen och ytterligare en festival som i dagsläget är hemlig. De kommer även hålla i workshops tillsammans med The Knife på Popkollo Elektro i Hultsfred.
Jag hoppas att vi ses där!
Text: Karl Eklund
För mer av Lissi Dancefloor Disaster, se: