Lista
Månadens 10 bästa låtar – mars 2017
Publicerad: 6 april 2017 av redaktionen
Mars 2017 – vi kommer att sakna dig. Du gav oss fyra Gorillaz-bangers på en och samma gång, den första Jesus and Mary Chain–skivan på 19 år, en monstruös playlist signerad Drake, en stark debutplatta av Hater och så mycket mer.
Samtidigt har vi fått tid att ordentligt förbereda oss för festivalsommaren, med besök till Umeå Open, Tallinn Music Week och by:larm. Närmare våra hemmaplaner fick vi uppleva kraftpaketet Swans en sista gång, Tim Hecker kom tillbaka tredje gången på lite mer än ett halvår och Kehlani välsignade oss med sin närvaro i Stockholm.
Ändå finns det mer att tacka den här månaden för. Det släpptes en överväldigande mängd av hits, där vi har valt ut de tio bästa – och alla hittar du här nedanför. I vanlig ordning hittar ni samtliga låtar i en Spotify-lista här, tillsammans med vår uppsamlingslista för alla månadslistor 2017 här.
-
10. Gorillaz – Andromeda (feat. D.R.A.M.)
Text av Magnus Olsson
Gorillaz comeback är minst sagt en av årets sensationer, åtminstone i teorin. Det är nästan så upphaussat att Damon Albarn & co skulle kunna göra vad som helst och vi gapar lite förblindat. Så är dock inte fallet: när de häromveckan släppte ett knippe med låtar visade de onekligen den bredd och hybrid av genrer som rymmer inom Gorillaz egensinniga och animerade universum. Andromeda, samarbetet med hiphop-sensationen D.R.A.M., är kronan bland juvelerna. Med ett inledande beat oerhört snarlikt Billie Jean, en Damon Albarn som knarkar någon Harry Potter-blandning för att låta evigt ung och släktband till Feel Good Inc. bevisar Gorillaz att de är större och mer än en illusion. Jamie xx får dessutom snart se upp: nu finns en ny ”Good Times”-referens.
-
9. Bottenvikens Silverkyrka - Jag är ej längre min egen
Text av John Jonsén
När Bottenvikens Silverkyrka släppte sin andra hyperdansanta EP för bara några veckor sedan var agendan tydlig. Först när Arken har enat oss i ett rave så mäktigt att tiden stoppas är Umeåduon nöjd. Med sin hastigt pulserande synt och tillhörande harmoniska sångsamplingar är det spåret Jag är ej längre min egen som har störst sannolikhet att inkapsla ett dansgolv i obegränsad tid och rum. Åtminstone skapas en önskan om tidlöshet i låten när den hade kunnat fortsätta i betydligt mycket längre än sina åtta minuter utan att danssuget försvinner. Duon förlöser till sist flera massiva tonartshöjningar efter varandra, kanske som ett försök att lyfta oss mot skyarna. Om himlen är fylld av väckelseacid som Jag är ej längre min egen är vi nu djupt troende.
-
8. Broken Social Scene - Halfway Home
Text av David Winsnes
I sina mest innehållsrika stunder består Broken Social Scene av 19 medlemmar och ljudmässigt har nog ingen någonsin riktigt fattat varför. När de låtit som bäst har deras himmelska barockpop varit euforisk och intim om vartannat, men aldrig orkestral på ett sätt som kräver ett tjog kanadensare utexaminerade från musikskolan. Så kom de tillbaka nu i mars, med fyra album i ryggen och kultstatus i fickan, och ringade med Halfway Home in varför alla de där kompisarna kan behövas. Broken Social Scene är ditt trevligaste musikkollektiv, en massa vänner där vissa inte behöver göra så mycket, och den konserveringen gör att ett sju år långt uppehåll inte behöver leda till att någonting känns konstlat eller forcerat. Halfway Home skulle kunna vara hämtad från Arcade Fires Neon Bible eller bandets egna You Forgot It in People, men är i stället starten på ett nytt kapitel. Det låter ungefär som innan alltså, och vad bra det känns i just detta fall.
-
7. Actress - X22RME
Text av Martin Kørra
Actress senaste release, Ghettoville, var en dubsteplektion i abstrakt, lågmält mörker. Nu, tre år senare, är han tillbaka med något lika distinkt och eget men obfuskeringen är här bortbytt mot raka technobeats. ”Raka” är, som alltid när det kommer till Actress, en sanning med modifikation. Ett par minuter in i X22RME attackeras grundbeatet av stickande syntar och digitalt noise. En TV sätts plötsligt på i bakgrunden medan en kvinna i förgrunden förklarar att allting bär på olika innebörder. Inget betyder samma sak för alla, allting betyder något annat för någon annan. Du måste helt enkelt lyssna själv. Jag tror iallafall att de flesta kan enas om att Actress är tillbaka på riktigt, lika atmosfärtung som vanligt.
-
6. Forest Swords - The Highest Flood
Text av Hugo Gerlach
Det har gått år fyra sedan Matthew Barnes albumdebuterade med Engravings. Musik har skrivits för både tv-spel, dansperfomances och filmer. Han har samarbetat med Massive Attack och Young Fathers. När han nu återvänder som Forest Swords gör han det med emfas. På The Highest Flood låter han ett dubbigt landskap målas upp, där marscherande trummor gör en dal till sin egen. De mässande röstsamplingarna som sedan genomborrar trummorna och naturens eget muller stöps om till ett uppmanande stridsrop. Lika snabbt vänds stämningen nedåt när fragmenterade pianotoner tar dess plats och lämnar lyssnaren hjälplöst hängande i kittlande men skrämmande ovisshet. The Highest Flood är direkt utan att vara påträngande, och släpper aldrig lyssnaren ur greppet när de klassiska elementen navigerar de bassfyllda vidderna.
-
5. Solen - Stäng igen stan
Text av David Winsnes
Vag statistik: sedan vi började med den här uppsamlingslistan för snart tre år sedan är Solen garanterat bandet som inkluderats flest gånger. I samband med deras förra album inkluderade vi två låtar samma månad! Att de ändå fortsätter att porträttera sig själva som förlorare är förstås en direkt attack på vår sidas genomslagskraft, men det är inte poängen. Man kan tycka att de har fått sitt nu, att listor börjar bli tröttsamma så fort de känns som nordkoreanska val. Entré: Stäng igen stan, en låt så fylld av krut att Spotify borde ge den en egen spellista med namnet ”BOOM”. Den mest självklara öppningslåt ett svenskt band skrivit på åratal – en urladdning om skuld och lögner, fördomar och stängda gränser. Den sista elektriska minuten spelar Solen som om de stod på glödgat kol.
-
4. Frank Ocean - Chanel
Text av Erik Blohmé
Lämna det åt Frank Ocean att skriva en låt om ambivalens och dualitet med hjälp av en företagslogotyp. Nu rör det sig lyckligtvis inte om smygreklam, även om parfymtillverkaren Chanel borde vara djupt smickrade över låten Chanel. Den på ytan simpla texten är egentligen en spegelsal av dubbla betydelser – refrängen ”I see both sides like Chanel / see on both sides like Chanel” har för den observante lyssnaren trippel betydelse. Musiken målar från samma palett som Frank använde på 2016 års bästa album Blonde, och vi tackar knappast nej till mer av den varan.
-
3. Drake - Passionfruit
Text av Rikard Berg
En relation är i sönderfall och Drake har inte alltid varit så här lugn inför den saken. För två år sedan såg han med sotig blick på hur hans expartner roade sig efter uppbrottet: “you started wearing less and going out more” sjöng han spydigt i Hotline Bling. På nya monsterhiten Passionfruit tar han i stället ett djupt andetag och är mer ödmjuk och insiktsfull än någonsin. Fruktens sötma tränger sig in i beatet, som lugnt dunkar fram medan Drake lägger lika mycket vikt på vad som varit “passionate” som att han varit “passive”. 2017 har han nått ett stadium där han inte har något att bevisa, varken inför miljontals fans eller den enskilda som står närmast. All skuld läggs åt sidan. Det är nyckeln till att han, samtidigt som nya streamingrekord krossas varje vecka, kan sjunga så intimt att vi känner att han står alldeles intill.
-
2. Ian William Craig - Arrive, Arrive
Text av Martin Kørra
Ian William Craigs musik låter digital: det finns ett texturellt djup som sprakar, växer och krymper i takt med ingenting särskilt, men hans teknik är helt och hållet analog. Bandspelare, som drar sig till minnes William Basinskis d|p-svit, piano, synt, akustisk gitarr, och ett tekniskt know-how som får nämnda instruments ljud att låta som om de åts upp inifrån utgör stommen i William Craigs sakrala kassettambient. Men där finns också en röst. Om William Craig tidigare i karriären använt sin operaskolning som ett perifert komplement och målat bilden av änglar som dött i ett regn av ettor och nollor, så är nyversionen av Arrive, Arrive deras återuppståndelse. Att rösten hittat sin plats i mitten av ljudbilden, framför ytterligare avskalad instrumentation har paradoxalt nog, genom minimalismen som främsta ledstjärna, gjort låten ännu mer maximalistisk. William Craigs sång sväller och sväller till dess att en av årets mest religiöst trösterika lyssningsupplevelser är ett faktum.
-
1. Jay Som - Baybee
Text av David Winsnes
I den retroflörtande videon till Baybee dansar Melina Duterte och två vänner runt i en kabinlift på väg mot fjälltoppen. Det är en perfekt bild till en perfekt låt: jackorna är snygga, dagen är klar, stämningen är god. Och så Baybee då, vars pirriga atmosfär känns som breda skidsvängar i nysnö med solen i ögonen, en funkig indiepärla som hade kunnat vara ett samarbete mellan TOPS och Camera Obscura. Efter några år av för genren karaktäristiskt Bandcamp-harvande släppte Jay Som, som Duterte kallar sig, tidigare i år genombrottet Everybody Works, ett av årets mest sympatiska popalbum. Tio spår att lysa upp dagen med, men absolut finast är Baybee med sitt lite dämpade känslouttryck och sanslösa groove.