Lista

Månadens 20 bästa låtar – augusti 2017

Publicerad: 8 september 2017 av redaktionen

Nästan tre år har gått sedan vi började summera varje månads bästa låtar. Oavsett vilken kultmånad det än har varit så har vi alltid kunnat hålla tillbaka vår entusiasm och skala ner valet till de tio starkaste. Men den här månaden brast det. Det fanns alldeles för många tokbra hits för att bara välja ut tio stycken. Vi har fått storstilade återkomster från både postrocklegendarer och dancepunkveteraner, några 18-åriga indienykomlingar, lite mathrockhits och så mycket mer, så att ta de 20 bästa låtarna för månaden kändes som det enda rimliga.

Augusti har också varit en hektisk månad på andra sätt – vi hyllade och sågade 28 artister under Way Out West, vi har skrivit om Grizzly Bears fortsatta triumf inom indierocken och Guggi Datas första soloplatta, vi träffade London Grammar och pratade om deras nysläppta skiva, bland annat.

Någonting som i alla fall följer traditionen är vår Spotify-lista där du kan lyssna på de 20 låtarna. Alla månadslistor från 2017 finns uppsamlade här.

  • 20. The National - Day I Die

    Text av John Jonsén

    Det har nästan blivit tradition att varje The National-skiva måste ha en låt med actionpackad hetsindie längs skärvorna av Matt Berningers oändligt krossbara hjärta. Till exempel – Trouble Will Find Me har GracelessHigh Violet har Bloodbuzz Ohio, Boxer har Brainy och Sleep Well Beast har Day I Die. Trots att bandet befinner sig på album nummer sju lyckas de skapa omedelbara liveklassiker som om de fortfarande har en nybörjaranda intakt. De livssprudlande trummorna, de sprattliga gitarrerna och Berningers alltid så charmpackade röst lovar en fortsatt ljus framtid för The National, inte minst för att resten av Sleep Well Beasts singlar varit minst lika monumentala.

  • 19. Girl Ray - Just Like That

    Text av Rikard Berg

    De tre medlemmarna i Londongruppen Girl Ray har nyss fyllt 18 år och bara nyligen bestämt sig ifall deras indielåtar ska handla om “me being a cool skateboarder” eller “racism”. Men redan besitter de en lager-på-lager-musikalitet som får en att tro att de är långt mycket äldre. Gällande temat blev det i alla fall till slut något helt annat: låtar om att vara kär, fånig och miserabel. På debutalbumet fångas dessa patenterade tonårsmåenden på ett tiotal olika sätt, och Just Like That är ett av de mest kittlande. Över C86-gitarrer och Beach Boys-inspirerade harmonier låter de lika handfallet längtande som försiktigt avvaktande. De vet om att den crushande kärleken är här och nu och snart lär ta slut, men med så vackert detaljerad popmusik känns det som att den lika gärna hade kunnat vara för alltid.

  • 18. Clarence Clarity - Naysayer Godslayer

    Text av Erik Blohmé

    Behöver världen mer postironisk R&B-pop? Om Clarence Clarity producerar den så ja. Det är svårt att föreställa sig hur någon kan få textraden ”Girl you make me feel like you’ve been fucking everyone” att smälta in i en refräng på ett naturligt sätt, men Naysayer Godslayer bär vittnesbörd om att det är möjligt. Den är 100 genrer på samma gång men ändå sin egen grej, den bjuder upp till dans men är svår att dansa till, den är sexig och tafatt. Clarence Clarity är alla och ingen, och han har framtiden för sina fötter.

  • 17. Godspeed You! Black Emperor - Undoing a Luciferian Towers

    Text av David Winsnes

    Godspeed You! Black Emperor 2.0 är ett dissonant monster som sällan flörtar med sina lyssnare. Sedan bandet återförenades är ett riffmalande 20-minutersstycke döpt efter folkmördaren och krigsförbrytaren Ratko Mladić det mest publikfriande de givit ut. Även om Undoing a Luciferian Towers efter fyra minuter börjar påminna om Sufjan Stevens Illinois-skiva på desomorfin är den inget undantag – Montreal-kollektivet är numera mer intresserade av statiska ljudbilder och dronemusik än att lyfta sina melodier mot himlen. Och det är helt ok. ”Look at that fucking skyline!” uppmanar Godspeed i pressreleasens låtbeskrivning, men det är svårt att avgöra om de ironiserar kring hur svart den är eller om de ser något komma som vi andra har missat. Undoing a Luciferian Towers är ett gäng vågor som bryter mot strandkanten, ibland med full kraft och ibland som mindre krusningar. De är fortfarande bäst i världen på att måla världen i vacker gråskala.

  • 16. Mogwai - Eternal Panther

    Text av Erik Blohmé

    Man kan verkligen fråga sig vad begreppet ”b-sida” innebär på 2010-talet – men Eternal Panther är i alla fall en b-sida till Party in the Dark. Det går också att ifrågasätta varför Party in the Dark (som visserligen är en bra låt) ska vara a-sidan när Eternal Panther är så mycket mer berusande. Det rör sig inte om något radikalt nyskapande, snarare en märklig hybrid – Mogwais enorma sound som trängs i en kort poplåt. Eternal Panther är som sammanpressad, kompakt materia som expanderar våldsamt till virvlande gitarrspel och hektisk sång. Det låter akut och brinnande. Det låter som att New Order spelar noiserock i ett alternativt universum. Vem hade trott att det döljer sig ett magnifikt popband inuti Mogwai?

  • 15. BROCKHAMPTON - QUEER

    Text av Nikolas Berndt

    BROCKHAMPTON är ostoppbara. BROCKHAMPTON är all over the place. BROCKHAMPTON är en kompott av de bästa beståndsdelarna av hiphop. BROCKHAMPTON är kanske till och med det mest intressanta inom hiphop just nu. Hiphopkollektivet – eller förlåt – pojkbandet, som de själva kallar sig, släppte sitt andra album två månader efter sitt debutalbum (ett mixtape släpptes innan) och där SATURATION redan var ett fantastiskt showcase av ett gäng kreativa och hungriga ungdomar, visade SATURATION II sig vara ett ännu mer fokuserat projekt fullt av minst lika starka och färgglada spår. En av höjdpunkterna på albumet är QUEER, vilket liksom blir en manifestation av allt som gör BROCKHAMPTON till ett sådant grymt koncept. För ett koncept är just vad de är – de är en skapande idé i rörelse och ett sätt att skriva musik på där allt de skriver får sin helt egna smak och krydda, vare sig det rör sig om en banger eller smooth R&B-doftande dängor. Och i QUEER får vi lite av allt, en banger till intro där flera medlemmars excentriska personligheter utnyttjas till fullo och en refräng som ger den otroliga nostalgiska och familjära känslan av hiphop härstammat från 90-talets R&B. Det är framförallt roligt och den kreativa glädjen genomsyrar varenda sekund.

  • 14. The World Is a Beautiful Place & I Am No Longer Afraid to Die - Marine Tigers

    Text av David Winsnes

    ”The world is a beautiful place but we have to make it that way / Whenever you find home, we’ll make it more than just a shelter / And if everyone belongs there, it will hold us all together”, var några av raderna som avslutade The World Is… debutalbum Whenever, If Ever – ett stycke text som ringade in tematiken som följt bandet från första sekund. Att hitta någonting att kalla sitt eget, ett hem, att finna en skyddande plats för dig och de du älskar. Kanske handlar det om att bandet springer ur en intim emoscen där en tidigt lär sig att hålla om varandra, möjligen handlar det även om att de alltid varit en tydlig röst för HBTQ-människor, men framför allt verkar deras musik vara en rasande reaktion på USA:s urholkade välfärdssystem. När de nu varvar upp inför sitt tredje studioalbum är det singeln Marine Tigers som får representera var medlemmarna och landet de bor i befinner sig 2017. Ämnet är i grund och botten detsamma, men perspektivet har skiftat. David Bello sjunger om sin far, som för många decennium sedan lämnade Puerto Rico för New York, och landar i en förkrossande vacker slutsats: ”Please remember as a person / It’s the land that’s always foreign”. Marine Tigers är en i raden av episka, omvälvande låtar som The World Is… kastar ur sig vart och vartannat år och precis som i alla deras bästa ögonblick som band innehåller deras senaste sakrala muller poetiska iakttagelser om sin omvärld.

  • 13. Ariel Pink - Feels Like Heaven

    Text av Martin Kørra

    Att reducera (eller förklara) kärlek till signalsubstanser är knappast något nytt, men när Ariel Pink sävligt sjunger att ”du känns precis som himlen” har opiatliknelsen aldrig legat så nära till hands. ”There I go again / Falling in love again” sjunger han med alla förtecken hos en heroinist som återigen får glida in i dimman, blockera bruset och fokusera blicken inåt. Feels Like Heavens melodistarka drömpop är något annat än Pinks tidigare spjuveraktiga lo-fi-rassel, och lyckas kapsla in det bitterljuva i att avtändningen väntar alldeles runt hörnet. Och det fånigt romantiska i att hoppas att det en dag kanske aldrig kommer någon avtändning.

  • 12. Makthaverskan - In My Dreams

    Text av Freja Wehrling

    Makthaverskans tredje album är äntligen på väg, och den senaste singeln påvisar att det lär ha varit värt väntan. In My Dreams slår till som en högersväng bara för att lägga sig till rätta precis intill kinden – hårt och ömt på samma gång. I låten är den relativt nyblivna kvartetten både drömmiga och desperata i en tumultartad kamp mot sig själva. Tillsammans med de flyktiga gitarrslingorna och Maja Milners överjordiska röst känns det alltid som att Makthaverskans låtar befinner sig någonstans uppe i en drömvärld, men i senaste släppet gör bandet också det bokstavligt. Singeln behandlar dagdrömmeri och ursinnet när världen i drömmen är tusenfalt bättre än i verkligheten. Hoppet när man gång på gång chansar på sig själv och besvikelsen när man gång på gång förstör det igen. Framförallt väcker låten igång det där begäret, reserverat för enbart Makthaverskan-musik, som tycks finnas inombords. III kan inte komma snabbt nog.

  • 11. LCD Soundsystem - Tonite

    Text av Magnus Olsson

    James Murphy och hans älskade LCD Soundsystem är tillbaka, och på tredje singeln Tonite fortsätter han raljera över sin ålderdom. Redan på debuten Losing My Edge, endast 30 år gammal, brottades han med sin egen åldersfixering. Det har inte förändrats 17 år senare. Den här gången porträtteras det av den hysteriska streetwear-kulturen med textraderna ”These bullying children of the fabulous / raffling off-limited edition shoes”, åsyftandes 14-åringar som köper kläder från lyxmärken som om de vore rockstjärnor. Murphy fortsätter med andra ord inte bara spotta ur sig personliga skildringar, han berättar och bejakar vår tidsanda.

  • 10. Tera Melos - Trash Generator

    Text av Nikolas Berndt

    ”Make mathrock great again!”, sa inte Donald Trump, men han borde ha gjort det. Inte för att genren svackat per se (jag ber även om ursäkt i förväg ifall jag helt enkelt inte har tillräckligt med koll), men det var längesen mathrock kändes så här påtagligt och omedelbart. Tera Melos är tillbaka med uppföljaren till 2013 års X’ed Out med Trash Generator – ett album med låtar som leker runt med genrens grundrecept. Titelspåret har allt man kan önska sig: plonkiga och dissonanta gitarrer, taktarter som en vill sitta och räkna ut samt märkligt härliga och obskyra texter. “Is it dark enough / Am I dumb enough / Where’s the darker stuff” sjunger sångaren och gitarristen Nick Reinhart medan de håller på att snubbla över sig själva, och fan vilken show det är att se dem ändå hålla balansen.

  • 9. The War on Drugs - Up All Night

    Text av Magnus Olsson

    The War on Drugs är den nya papparocken och har blivit ett slags vackert eko från husgudar som Don Henley och Bruce Springsteen. På öppningsspåret Up All Night slungar de in oss i sin solkyssta drömvärld längs vägkanterna. Adam Granduciels hesa stämma tränger fram genom lager av syntar, gitarrsolon och drivande trummor när de fortsätter skapa oemotståndlig roadtrip-musik. Återigen tänjer de på gränser och motbevisar att musik inte behöver klockas in på under tre minuter – det här mästerverket mäter över sex minuter och räknas inte ens som lång i The War on Drugs universum.

  • 8. clipping. - The Deep

    Text av Erik Blohmé

    Vi börjar på havsbotten och stiger mot ytan – medan trycket sjunker blir beatsen mer intensiva och verserna tätare, mer packade av information. The Deep är en scifi-novell destillerad till hiphoplåt, där berättelsen förmedlas genom musiken, tempot och texten. Den är i samma stil som senaste albumet Splendour and Misery, men mer raffinerad, färgglad och lekfull. De som varit oroliga för clippings stilbyte kan andas ut – Daveed Diggs kan bevisligen rappa om vad som helst utan att tappa trovärdigheten.

  • 7. Four Tet - Planet

    Text av Magnus Olsson

    Skottlossning i rymden och ett vackert klockspel, det är så den senaste techno-singeln från Kieran Hebdan inleds. Men det stannar inte där, Planet är som en lekfull orkan som flörtar med hela hans repertoar – en déjà vu från mer ambienta There Is Love in You möter referenser till de samarbeten han haft med den syriske bröllopssångaren Omar Souleyman och hårt huggna Kraftwerk-beats. Resultatet blir en ostoppbar koloss som rullar fram över dansgolven och bevisar vilket geni han gång på gång är.

  • 6. Destroyer - Sky’s Grey

    Text av Rikard Berg

    Visst finns det en hårfin gräns mellan stor konst och att svamla som en överförfriskad farbror. Dan Bejar, frontperson i Destroyer, har alltid hållit sig på rätt sida. Hans trick ligger i tonläget, som målar upp minst lika vivida bilder som orden själva. Sjunger han om en grå himmel? Kanske. Sjunger han om unga nyliberaler? Högst sannolikt. Om en nygift och nedpissad brud? Nej, nej. Om Oliver Twist? Självklart inte. Pusselbitarna regnar så långt ifrån varandra att vi får fantisera ihop mellanrummet, men Bejar ger oss stämningssättningen som behövs – en apokalyps, en manisk monolog och en pianolåt som blir en syntlåt som blir en slickad rocklåt. Vad som formas där emellan har ingenting med sprit att göra.

  • 5. Kiasmos - Blurred

    Text av Hugo Gerlach

    Efter ett par år av intensivt turnerande är duon Kiasmos tillbaka med ny musik. Egentligen var tanken att de skulle skriva några låtar med rejäl svärta, men det verkar som om våren i Reykjavik hade andra planer – Blurred är deras ljusaste spår hittills. Återigen är det minimal, finstämd techno som står på schemat, där Ólafur Arnalds bakgrund i klassisk musik lyser igenom. De mjuka ackorden frambringar bilder av isländska landskap, där en gråblå himmel möter grågröna slätter, innan solen ordentligt tvingar sig igenom molnen och värmer fyller kroppen. Det är en annan sida av Kiasmos, en varmare och mer kulört sådan (vilket kontrasteras tydligt med det färgglada omslaget). Den är välkommen, speciellt efter en av de mörkaste somrarna i mannaminne.

  • 4. Frank Ocean - Provider

    Text av Sofia Rönnkvist

    Allas vår R&B-stjärna Frank Ocean släppte sitt senaste album för drygt ett år sedan nu. Så hyllat som det blev både av oss och andra hade möjligtvis att göra med att den som väntar på något gott aldrig kan vänta länge nog. Tack och lov har vi fått se vår beskärda del av släpp från Frank senaste året, och sist i linjen nu är Provider. Det är en finstämd låt med en känsla av att vara obearbetad i vissa stunder, vilket den med tanke på hans perfektionism säkerligen inte är, men auran den utstrålar är väldigt spontan. Tempot i Provider är väldigt chill, precis som låtarna från Blonde, men med ett djup och en elektronisk karaktär som känns som en förlängning och naturlig utveckling i Franks sound. Lyssna och tänk tillbaka på hans spelning under Way Out West, om du nu var där, samtidigt som du gör dig redo för ytterligare en höst med Frank i öronen.

  • 3. Alvvays - Plimsoll Punks

    Text av Freja Wehrling

    Under sommaren har kanadensiska Alvvays släppt singlar som bygger upp inför deras kommande Antisocialites. I stunden känns det som att varje ny låt överträffar den föregående, men när man lägger ut de tre singlarna bredvid varandra blir det svårt att utnämna en solklar vinnare – alla är ju så bra. Det säger rätt mycket om hur Alvvays lyckas omvandla sin indierock, bryta ner den för att bygga upp den igen och alltjämt ha kvar det sköra som alltid återfinns i deras musik. Plimsoll Punks är onekligen den punkigaste av smakproven från nya albumet. Även om Alvvays aldrig kommer kunna bli rent punkiga så finns det faktiskt en del element från den hårdare musikgenren i singeln. Molly Rankins sång omges av O’Hanleys distade gitarrer som går från att vara mjukt följsamma till att bli en taggig massa. På samma sätt behandlar Rankin kontraster i texten, skiljelinjen mellan att vilja ha något och på samma sätt må dåligt av det: ”You’re the seashell in my sandal / that’s slicing up my heel”. Låten mår man däremot inte ett dugg dåligt av, och trots lyrikens magvändande illustrationer sätts den på repeat och på repeat igen.

  • 2. John Maus - The Combine

    Text av Martin Kørra

    Det tog sex år, men under tiden hann han både doktorera och bygga instrumenten som behövdes för att spela in nästa skiva. Det fanns svaga stunder då jag aldrig trodde att jag skulle få skriva det, men John Maus är äntligen, äntligen tillbaka. Albumtiteln Screen Memories ger oss referensingången till soundtracklegendarer som Goblin och Tangerine Dreams – och visst låter förstasingeln The Combine mer som en atmosfärtyngd albumöppnare än rak popsingel. Oavsett vad det är John Maus egentligen byggt i sitt Unabombar-lika tillhåll är det otvivelaktigt något alldeles speciellt och eget.

  • 1. Julien Baker - Appointments

    Text av David Winsnes

    Julien Baker slog igenom med sitt debutalbum från 2015 som 19-åring, har öppnat åt band som Death Cab for Cutie och Paramore och framstår allt mer som post-millenniumgenerationens bästa möjlighet att uppleva det vi lite äldre kände när akter som Sparklehorse, Jason Molina och Carissa’s Wierd fick sina folklåtar att stå upprätt trots att de var skakande klumpar av ren ångest. Hennes senaste singel, Appointments, handlar precis som många av hennes tidigare låtar om mental ohälsa och hur den påverkar relationer omkring henne. Det som skiljer de här fyra och en halv minuterna från hennes tidigare är hur den så fullkomligt sluter sig omkring henne. ”Maybe it’s all gonna turn out alright / Oh, I know that it’s not, but I have to believe that it is”, sjunger Baker med skälvande, till sist vrålande röst och lyckas med enbart rösten visualisera alla missade möten, den besvikna ryggtavlan bredvid i sängen, ett bråk som dör i luften innan det ens hinner starta. Appointments är en framtida klassiker, en låt som likt Mount Eeries album från tidigare i år tittar hopplösheten rakt i ögonen utan att ge några tips eller tröst. Ändå formar den sig som en kram i klaustrofobisk miljö. Många tycker säkert den här typen av musik är ett orimligt fredagsnöje, men vi andra känner oss lite mindre ensamma, lite mer stärkta.