Live

M83 skapar ett eget universum

Publicerad: 1 mars 2012 av Jon Egerlid

M83
Kulturbolaget, Malmö

Betyg: 8/10

Den italienske tonsättaren Mauro Remiddi, eller Porcelain Raft som kan kallar sig, kommer hastigt upp på scenen och drar igång Drifting In And Out utan att publiken riktigt hinner ställa om från bakgrundsmusik till livemusik. Men trots att Remiddi är blygsam på scen är det väldiga atmosfärbygge som hans drömska, elektroniska pop skapar inget annat än fantastiskt. Som förband till M83 är Porcelain Raft ett utmärkt val, men när kvällens huvudperson Anthony Gonzalez och hans liveband går upp på scen är det med en helt annan erfarenhet och scenvana.

Intro inleder till stort jubel en spelning som flyter på utan avbrott. Gonzalez liveband är fenomenalt. Synthmagikern själv är ingen stark scenpersonlighet, men hans sidekick Jordan Lawlor på bas, gitarr, pad och synth som röjer intensivt varenda låt utstrålar en otrolig karisma, likaså Morgan Kibby bakom sitt elpiano, den för många okända medproducenten och M83:s kvinnliga röst. Tillsammans med trummisen Loïc Maurin utgör de ett tight team, och uppfyller Kulturbolaget med fantastiska ljudmattor. Teen Angst och Graveyard Girl flyter in i varandra, och Sitting från första albumet framförs med stor intensitet.

Huvuddelen av kvällens setlist kommer från nya albumet Hurry Up, We’re Dreaming, och Reunion, Wait och Steve McQueen är bra livenummer, även om Midnight City inte riktigt blir den urladdning som förväntats. Extranumret inleds överraskande nog med fantastiska Don’t Save Us From the Flames, innan Skin of the Night lätt sänker sig som en slöja över KB. Tunga Couleurs med utökad avslutning där alla på scen röjer hejdlöst sätter punkt för en spelning som är så fläckfritt genomförd att den av någon anledning inte når den yttersta toppen.