Live
Madeon
Emmabodafestivalen, 25/7 – 2014
Publicerad: 26 juli 2014 av
Hugo Gerlach
Som hemland för Daft Punk, Justice och det legendariska skivbolaget Ed Banger Records har Frankrike alltid varit ett viktigt nav för den elektroniska musiken. Det finns en anledning till att vi har något som kallas french house, om en säger så. Emmaboda har som vanligt grym koll och i år är Madeon ett av de franska namnen på affischen. Blott 17 år gammal tog han världen med storm när han laddade upp sin fantastiska mashup Pop Culture på Youtube. Sedan gick det snabbt. Nu har han remixat och remixats av flera av branschens största, jobbat med Lady Gaga och turnérat med namn som Swedish House Mafia. Förväntningarna är med andra ord ganska höga, och publiken är bland de större under festivalen. Det är inte Günther-klass, men den karln ju spelar i en egen, mer efterbliven, liga. För även om Madeon i vissa kretsar är ett mycket etablerat namn så har han lyckats flyga under mångas radar.
Just mashups visar sig vara en mycket central del i setet. Det känns nästan som att kliva in på Jazzhuset i Göteborg eller Baba Sonic i Stockholm. Tidigare nämnda Daft Punk och Justice växlas med The Killers och The White Stripes och allsången är ett faktum. Emmaboda har som bekant rört sig från popen mot electron under de senare åren. Många av besökarna är dock nog fortfarande popare i grunden så det är nästan en perfekt kombo. Det funkar väldigt bra, med andra ord. Ibland blir det dock nästan lite pinsamt, som när Seven Nation Army mixas in och det hela känns mer som klacken på en fotbollsmatch än en festivalspelning. Det hela är dock klätt i den french house Madeon gjort sig känd för, vilket räddar det något.
Publiken skiter dock i vilket och gapar och sväljer allt fransosen väljer att dra igång. Det nu obligatoriska dubstep-droppet inkluderat. Felfritt är det inte, men mixarna är överlag fruktansvärt imponerande och det råder ingen tvivel om att det ligger hårt jobb och mycket talang bakom setet. Hans egna produkter som The Finale är en bättre fingervisning om hans förmåga, men där är responsen inte riktigt densamma. Publiken vill egentligen bara ha pop. Och pop får de. Avslutande Pop Culture är nog den sjukaste hitkavalkaden någonsin och gensvaret är helt brutalt. Direkt efter att fransmannen gått av spelar Savant, som bjöd på en sinnessjuk mix av Gyllene Tiders Sommartider. Där fransonen kommer undan med det lyckas norrmannen inte riktigt. Visserligen älskar publiken det och allsången är återigen ett faktum, men någon måtta får det vara.