”Man behöver inte se för att uppleva den balkaninspirerade musiken..”
Publicerad: 10 juli 2011 av Maksim Milenkovic
Beirut, Exit Festival
Betyg: 8/10
Det spelar ingen roll vid vilken scen man befinner sig, alla är fulla av entusiastiska åskådare. Scenen där Beirut ska uppträda är långt ifrån ett undantag och första gången i bandets historia är man i Serbien. Zachary Francis Condon ser som vanligt väldigt pojkaktig ut och vinkar lite blygsamt innan han presenterar Nantes som genast möts av busvisslingar och allsång. Och så fortskrider stämningen att vara genom i princip hela spelningen. Trummisen Nick Petree ser – precis som på Way out West häromåret – omåttligt glad ut och smittar av sig på allt och alla. Det bjuds inte på någon påkostad visuell show men det är inte heller nödvändigt. Man behöver inte se för att uppleva den balkaninspirerade musiken, det räcker med att blunda och känna den i själen. Att bandet därför även kan tyckas något stelt på scen spelar inte heller någon roll. Alla instrument som kännetecknar ett brassband finns där och jag vågar inte ens gissa hur många olika bleckblåsinstrument som cirkulerar runt på scenen. Kombinationen bidrar hursomhelst till att skapa behagliga toner och musik som – mycket tack vare medeltidsmiljön – är svår att inte tycka om. Efter att ha upplevt basen i Scenic World gå genom kroppen och hört ett folkhav sjunga den vackra lyriken i Postcards from Italy är spelningen över.
Foto: Maksim Milenkovic