Live

Mariam the Believer
Stockholm Music & Arts, 4/8-2013

Publicerad: 5 augusti 2013 av Johan Alm

Mariam Wallentin är nog främst känd som ena halvan av den experimentella duon Wildbirds & Peacedrums men hennes soloprojekt Mariam the Believer har börjat dra till sig ordentligt med uppmärksamhet. Debutskivan Blood Donation släpptes i januari här i Sverige och i början på oktober ges den ut internationellt via Moshi Moshi, och även om projektet redan hyllats här hemma så har nu även Storbritannien och resten av Europa börjat få upp ögonen.

På Stockholm Music & Arts sista dag – den med klart bäst line-up – går Mariam the Believer på som andra artist vid kvart i fyra och trots att solen gassar har en relativt stor del av festivalens besökare redan tagit sig ut till Skeppsholmen. Dagen till ära har Mariam the Believer utökats till en trettonmannaorkester med blås och kör, i matchande röda outfits, och den minimalism som präglar studiomaterialet byts istället ut till något större och mer arena-anpassat, utan att förlora sitt unika sound. Mariam Wallentin är bekväm och charmig på scen och byter mellan att spela gitarr och endast fokusera på sången, som även förstärks av kören på fem personer, och hon visar prov på sin imponerande röst. Som bäst blir det dock när kören och blåsorkestern lämnar scenen och Mariam the Believer endast består av det essentiella; sång, gitarr, bas, trummor och keyboard. Det är då Wallentins röst verkligen kommer till sin rätta och den enklare uppsättningen ger även betydligt mer tryck i musiken.

Även om Mariam the Believer och bandet jobbar hårt är det svårt att komma ifrån den något avslagna stämningen hos publiken – de tre-fyra första raderna är helt med, medan resten av publiken fokuserar mer på sin dryck och konversation än konserten. Trots är det enda en fin stämning och festivalkänsla, även om Skeppsholmens grus gärna hade fått bytas mot gräs, och under spelningens gång vinner Mariam the Believer över mer och mer av publiken.

Foto: Annika Berglund / Stockholm Music and Arts