Maskinen
Framgång & Efterfrågan

29 mars, 2012
Recension av redaktionen

Maskinen

Framgång & Efterfrågan

Betyg: 8 / 10

Megalomani! är det första man möts av på Maskinens Framgång & Efterfrågan. De förekommer därmed hatare som varit inne på liknande spår. Hybris är det kanske, men i så fall motiverad sådan. Det känns inte som om deras musik är en kompromiss. Det är snarare som om man tagit all marknadsslang man fått slängt i ansiktet på diverse skivbolagsmöten, all kritik man fått angående bland annat drogförhärligande och all Mo Money Mo Problems-skit som alltid dyker upp för att sedan ordvitsa till den och slänga hela paketet rakt tillbaks på världen. Själva albumtiteln vittnar om det.

En annan sak som uppgraderats är ljudlandskapet. Resorna till Kambodja (där versionen av Kärlek vid sista ögonkastet i akustisk kambodjansk tappning tack och lov bevarades till eftervärlden), och nu senast till Vietnam, har satt sina spår. Det fortsätts att hamra fram rytmiska technobeats, bland annat av den frekvent förekommande Style of Eye. De passar Frej och Afasi allt bättre i och med att de alltmer kommer in i rytmen, ibland med undertoner av soul eller orientaliska rytmer, med alltid med en dunkande trumma i ett drivande tempo. Men den främsta förändringen är kanske att man slipat bort sentimentaliteten som fanns på Kärlek vid sista ögonkastet på den föregående plattan Boys II Men.

En gång var det Motorisk Afasi, med rimmen i centrum, allt utom våldsironin och flerstavigheten fick stå tillbaka för stöddig, kaxig rap på svenska. Det var viktigare vilket språk man körde på då, och just på svenska hade det inte gjorts så bra innan. De tidiga rapparna hade attityden, men tyvärr inte texterna och fraseringarna som den s.k. Tredje Vågen (MBMA, D6AA, Sedlighetsroteln, Motorisk Afasi etc.) presenterade.

Den attityd som fanns på, säg Snus Porr & Brännvin-mixtapet med Spakur: den attityden finns kvar. Och den är såklart något vildhjärnan Frej kan skriva under på. Dessutom finns där lekfullheten från Slagsmålsklubben. Maskinen är en käftsmäll. Maskinen är ett lokomotiv. Maskinen är ett party på fyra ben. De är natt och kokain och morgonen efter på samma gång.

En del tyckte att Afasi ”dummat till sig” och förenklat rimmen efter uppbrottet med Filthy och övergett den ”rena” hiphopen redan på Fläcken. Framför allt i Grandmaster Flash-låten We speak hip hop skall texten ska ha fått stå tillbaka för snabbheten i rappen, och kvaliteten har ersatts av kvantiteten. Dessa belackare borde tystna av den lyrik som Afasi presterar på Framgång & Efterfrågan. Flerstavigheten är tillbaka (om den nu varit borta) med besked.

Käftsmällen Krossa alla fönster, är ett slags modernt, hårdare Laura Lee-upprop. Det räcker inte med att, som i Rip off, ta allt som finns i den gemensamma lägenheten, eller att ”love who you wanna (’cause your man sure gonna’)”, som i Womens love rights. Maskinen vill mer. Det skall flyga tänder. Svinet ska ha vad han förtjänar.

Det finns lite störningsmoment. Du suger känns bara som en irriterande humlas flykt- på det där Rimskij-Korsakovsättet, och Superbas känns lite billig och bara gjord för dansgolven (fast det lär jag väl ta tillbaka när jag vinglar aspackad till dem på Emmaboda). Men de kanske växer på en också. Det brukar Maskinens låtar göra.

Det finns svärta hos Maskinen också, inte bara fest och gamman. Signalspaning och med refrängen Jag får göra vad jag vill/jag är inte bara din/du är inte bara min/du får göra vad du vill är vad det naiva i Kärlek vid sista ögonkastet mynnat ut i. Man får nöja sig med det man får. I brist på annan, mer hållbar kärlek, duger du får göra vad du vill-kärleken.

Bäst är enligt mig den sista låten, en öppen svängdörr till Herbert och Frejs liv. Frejs toastvers på kan vara det bästa han lagt, både i Maskinen, Far & Son och hans gamla Offerprästers Orkester.

Jag går till jobbet över beatet, fyrahundrakronor sneakers på

Så du kan sitta hemma, undra hur man når till min nivå

Så då får du väl spetsa öronen, vill du bli bäst i Sverige

Krävs det att du klipper av tungan på Frej och Herbert

Framgång & Efterfrågan visar att även om fasaden kan tyckas lekfull är det bakom den på Liv och Död. ”Herbert vem” och ”vilken Frej ” är frågor som aldrig mer behöver ställas. Det är allmänkunskap i och med Framgång & Efterfrågan.