Festival

Putte i Parken 2011 större än någonsin

Publicerad: 31 augusti 2010 av Magnus Olsson

För drygt en vecka sedan damp det ned ett mail i min inkorg; Putte i Parken 2011 större än någonsin, löd rubriken. Festivalsommaren hann inte avslutas förrän planeringen inför nästa sommar påbörjades. Känns bra. 2011 blir det fjärde upplagan av Karlskogafestivalen, och redan nu är det dags att boka in 27-30 juli påpekar man, men glöm inte bort 26:e juli, för då kickar en rejäl förfest igång. Och de lovar mer:

– Absolut, massor av sköna nyheter, eventuell klubb och dylikt…och kanske ”Putte warm up” redan helgen innan festivalveckan börjar, säger Niclas Lagerstam.

Festivalrykten.se tog ett snack med Niclas om nästa års hårdsatsning, skulder och konceptet för att bli ”Sveriges bästa festival”.

Putte i Parken gör en stor satsning inför nästa år. Hur kommer det sig att ni vågar satsa så hårt i tuffa tider som dessa när festival efter festival nästan dör ut ?

Vi gör en satsning precis som vi gjort de 3 föregående åren, sen om man vill kalla det hårdsatsning eller inte är upp till var och en att bestämma . Vi har hittat en kostym som vi har att jobba efter och den vill vi ska sitta på bästa sätt. Det gäller att vara lite av en gambler också. Jag tror även man måste brinna och tro på det man gör till 110 %.

Sen så tycker jag att ryktet om festivaldöden är riktigt överdrivet då det bara är Hultsfred som har gått bort. Så är det väl i alla branscher, några nya kommer till och några gamla försvinner. Att det är just Hultsfred känns jättetråkigt då det var Sveriges första riktiga musikfestival men allt har sin tid. Sen är det väl så med tillgång och efterfrågan naturligtvis.

I år var första gången ni redovisade en vinst av de 3 åren ni genomfört festivalen. Innebär det att ni precis som Arvika och Hultsfred sitter på en hög skulder ?

Vi startade för 3 år sedan och hade inställningen att vi skulle gå med förlust de första åren . Det var inplanerat i vår strategi. Att bygga en festival på lång sikt kostar pengar i början och då får man budgetera efter det. Precis som att driva vilket företag som helst. Att vi fått i hop det i år ser vi som ett resultat av de 2 tidigare årens hårda arbete. Vi har lyckats efter de förutsättningar vi har haft.  Vi vill på intet sätt jämföra vår verksamhet med Arvika eller Hultsfred som förmodligen drivs på ett helt annat sätt än vad vi gör.

Ni har ett tydligt mål att vilja bli större och bättre, hur stora vill ni bli egentligen? Och finns det inte risk att charmen försvinner om man blir större?

Större och större , ja det kan man kanske säga. Vi har haft ambitionen från början att på sikt bli en festival som mår bra av att ha ungefär mellan 12-15000 besökare. Det målet kvarstår och det tar säkert några år innan vi är där. Vi har dock området och utrymme för att ligga där och ticka några år.12.000 skulle vi nog kunnat ha nått i år om vädret vart på vår sida.

Våran charm försvinner inte i och med att besökarantalet ökar.Tvärtom så mår området bra om det är lite mer folk än vi har haft hittills.

Alla svenska festivaler påstår sig vilja bli Sveriges bästa musikfestival, vad är egentligen konceptet för att bli den bästa festivalen?

Vi jobbar efter det koncept vi tror funkar för vår region. För vår del tror jag det handlar om att mixa ihop Peace and Love med en del Way Out West och adda på med lite Sonisphere.

Naturligtvis med en hel del egna ideer. Sen paketera detta i en bra väska och inte stuva om för mycket. Det gäller för oss att måna om artisterna och besökarna så att de får en liten hemmakänsla. Att göra ett bra och professionellt intryck samt tillhålla handa ha en hög servicefaktor. Jag tror att utseendet på festivalen har en allt viktigare del och att man måste satsa på att göra saker snyggt även om det kostar lite extra.

Att typ flytta ut vardagsrummet till serveringsområdet och att en del sköna saker finns att göra där. ( låter kanske lite flummigt men jag vet vad jag menar, det är kanske huvudsaken )

Klart som korvspad att man vill försöka vara bäst på det man gör. Annars ser jag ingen mening med att hålla på. Det måste vara någon drivkraft som håller en uppe. Det vore väl supertråkigt att bara säga att vi är jättenöjda med att spela i division ett när man kan nå till allsvenskan.

Att Putte finns och satsar framåt är väl i grund och botten för att jag och min personal tycker det är jävligt kul att arrangera saker och går igång när folk har roligt pga det vi har gjort. Så hela festivalen har jävligt mycket hjärta i sig .Om det sen i slutändan blir en hacka över så är vi inte ledsna för det.

I dagsläget bokar ni främst hela svenska musikeliten och toppar det med tre-fyra större utländska namn, hur ser satsningen inför 2011 ut ?

Vi försöker boka det vi tror folk vill se och höra. Att försöka vara för kreddig och indie tror jag vore en dödsstöt för vår del. Men vi måste också värna om att vi vill vara en musikfestival och inte någon idol get together så att det gäller att hålla sig inom ramarna och samtidigt ”think outside the box”

De line -ups vi har haft so far är vi otroligt nöjda med. Det är svårt för oss som relativt ny festival att få boka utländska artister. Gamla och etablerade festivaler favoriseras och vissa har ett tightare samarbete med bokningsbolagen än vad vi har. Men hur ser det ut inför 2011? Ja, vi jobbar på och försöker få till något gött.

Förhoppningsvis så ser de vi jobbar med vår potential och släpper till lite skönt tills nästa år. Vi har ju byggt oss ett namn relativt snabbt i festivalsverige och visat att vi satsar långsiktigt och seriöst.

Spänningen stiger, förväntningarna är höga, och tankarna flyger redan till Rävåsen. Givetvis kommer Festivalrykten.se vara på plats!

Text: Magnus Olsson

Foto: Jimmy Håkansson