Intervju
Roskilde: ”Vi har verdens bedste publikum.”
Publicerad: 30 januari 2012 av Magnus Olsson
Pavilion Junior är platsen för morgondagens stora stjärnor. Roskilde är en möjlighet för nordiska band att nå ut till en världspublik. Banden har således inget att förlora, men allt att vinna. Det stora genombrottet kanske väntar runt hörnet. En sak som är säker, 2000 personer i publiken är redo. Vi fick ett snack med Stefan Gejsing som jobbar med Pavilion Junior.
Pavilion Junior har varit en del av programmet sedan 2004, innan dess hette scenen Campingscenen och fans på campingplatsen. Således har konceptet funnits sedan 2000 och fortsätter vara en viktig del av Roskilde.
Diskussionerna i Sverige handlar till stor del om ansvar. Anser ni att ni har ett ansvar som arrangörer att plocka fram framtida stjärnskott?
-Roskilde Festival er Nordeuropas største musikfestival og derfor har vi selvfølgelig et ansvar for at vise hvad som sker i vækstlaget på den nordiske musikscene. Om de bliver fremtidens stjerner kan være svært at forudse, men forhåbentlig har vi givet dem en ”platform” som kan give dem mere eksponering ude på den internationale musikscene.
I Sverige pågår en ständig debatt om jämställdhet såväl när det gäller artister som i bokningsgruppen, hur förhåller ni er till det?
-På Roskilde Festival er god musik det vigtigste. Om det er kvinder eller mænd som spiller har ingen betydning. Kønsdebatten har eksisteret i mange år og vi har aldrig booket nogen efter deres køn. Musik er universel og det skal Roskilde Festival også være.
Men om vi flyttar fokus till banden. På vilket sätt utmärker sig ett band som får chansen att lira på Pavillion Junior?
-Pavilion Junior er en ret stor scene. Selve teltet kan have op til 2.000 mennesker, så det er en stor scene. Derfor er det meget vigtigt at bandet eller solisten er gode til at spille liveshows. Vi bruger meget tid på at tage ud og se koncerter med mindre bands. Derved kan man se om de kan levere et godt live show. Selvfølgelig er det også vigtig at numrene og musikken er i orden og at det tiltaler et kræsent Roskilde publikum.
Så, vad krävs egentligen för att få spela?
-Bandet skal kunne spille minimum 45 minutter. De skal have en plan med det de laver og have ambitioner med deres musik.
Är det fritt fram att ansöka om man uppfyller kraven, eller kommer ni handplocka?
-Alle bands kan ansøge om at spille Roskilde Festival. Hvis du er interesseret, skal du sende en ansøgning senest den 31. december. Alt musik bliver lyttet på og hvis vi er interesseret skal vi nok tage kontakt til bandet.
Just nu har ni en stor kampanj, vilket ni kan se ovan på exempelvis vår sida, där besökarna kan önska band. Hur stor vikt lägger ni vid publikens önskemål?
-Det er altid godt at vide hvad publikum tænker. Vi bruger deres ønsker som en rettesnor. På den måde kan vi se, om vi har de samme ideer som vores publikum. Folk er utrolig gode til at spotte nye spændende artister og bands og det ville jo være ærgerligt hvis Roskilde Festival gik glip af noget af det. Derfor forsøger vi at lytte meget til hvilke gode ideer, de sidder inde med, og hvilke bands som de mener, vi skal booke til Pavilion Junior.
Förra året såg jag ett par spelningar på Pavillion Junior, och blev helt tagen av det fantastiska publikstödet relativt ”små band” fick, hur kommer det sig? det sägs ju att ni har världens bästa publik, är det nyckeln?
-Vi har verdens bedste publikum. Man oplever en utrolig nysgerrighed fra vores publikum og det smitter af på de bands og artister der spiller. Både Junior bands og større artister melder tit tilbage efter festivalen og fortæller hvor unik og speciel en oplevelse det har været at spille på festivalen. Roskilde Festival er intet uden det fantastiske publikum.
Jag kan inte annat än hålla med. Roskildes publik är något utöver det vanliga.
Slutligen, vad kan vi förvänta oss om årets program till Pavillion Junior?
-Man kan forvente et nordisk program med det bedste fra Sverige, Norge, Danmark, Island og Finland. Det bliver meget forskellige navne som strækker sig over de fleste genrer og som kan levere gode liveshows. Forhåbentlig giver det bands en god oplevelse og forhåbentlig er det starten på en lang og lovende karriere.