Kraken
S U R V I V E
Department, 4/6 – 2017
Publicerad: 5 juni 2017 av Filip Hiltmann
Department har under våren varit en uppstickare på den svenska festivalkartan. Med bokningar som Paul Kalkbrenner, Joris Voorn och Tale of Us har man profilerat sig som en oas av dans och spännande nykomlingar. Vad som skulle kunna ha blivit en fantastisk helg i dansens tecken slutar dock i besvikelse för många på grund av tekniskt strul och allt för många schemaändringar. Att kunna se både S U R V I V E och Paul Kalkbrenner efter varandra som ursprungligen utlovat visar sig bli en omöjlighet, då schemat helt ritas om efter hand på grund av strul.
HVOB tvingas – efter att ha fått kliva på 45 minuter efter utsatt tid – avbryta sin spelning mitt i för att ljudet helt kollapsar. Visserligen får man spela klart spelningen, men den 10 minuter långa paus som uppstår mitt i var knappast något som gynnade helheten. Riktigt så mycket otur har inte efterföljande S U R V I V E, som efter vad som känns som ett evighetslångt soundcheck äntrar scenen nästan två timmar efter utsatt tid. Bandet, vars namn fått ett uppsving efter att två av medlemmarna komponerat filmmusiken till Netflix-serien Stranger Things, spelar för en tämligen bantad publik. Så konstigt är heller inte det när ingen har någon som helst aning när de ska gå på.
Med bas i skräckfilmssoundtrack och analoga syntar gör S U R V I V E Kraken-scenen till sin egen, och får oss att genast glömma allt tekniskt strul. Trots att bandets musik förlitar sig på gammal teknologi, så spelar de inte tillbakablickande musik per se. S U R V I V Es kompositioner hamnar aldrig i det pastischhål som musik baserad på retrosyntar så ofta gör, och allt som oftast känns det hela väldigt progressivt. Någon scenshow är inte på tal, och på scen är bandet ungefär lika rörliga som Kraftwerk. Det är ljudet och samspelet medlemmarna emellan som står i fokus – och med den här setlisten är det verkligen helt rätt förhållningssätt.
Det märks tydligt att bandet S U R V I V E och Stranger Things-soundtracket är två helt olika saker. Spelningen består uteslutande av S U R V I V E-spår, vilket också är helt rätt med tanke på att det enbart är två Kyle Dickson och Michael Stein som varit med och skapat det. Bandets katalog står sig väl på egna ben, och spår som A.H.B. och Hourglass blir extra mäktiga i den rökiga lokalen. Volymen är hög och mixningen relativt rå, vilket ytterligare bidrar till att S U R V I V Es musik funkar så bra som den gör live trots en minimal scenshow. De flesta spår flyter ihop med varandra i en karg och analog massa – det enda som saknas för att den kusliga stämningen ska höjas en nivå till är några välgjorda visuals.
Enligt uppgift ska kön till S U R V I V Es spelning under årets SXSW varit timslång. På Department spelar man för ett 50-tal personer, varav flera säkert bara har gått in för att det regnar. Det är tråkigt att det gång på gång ska behöva bli såhär för band som inte helt matchar festivalers profil. En egen spelning utanför ramen för Department hade garanterat varit på sin plats för den här syntfesten. Sett till vad som skedde på scen är det dock bara att konstatera: S U R V I V E överlevde Departments strul, och bjöd på en analog syntupplevelse att minnas.