Special: Volt 2014
Publicerad: 10 juni 2014 av
Jon Egerlid
När jag äntrar monsterbygget Uppsala Konsert & Kongress strax efter klockan nio på lördagskvällen är det som att gå in i en annan värld. Innanför de arkitektritade kubistiska väggarna hänger tygkuber i taket, gröna lasrar blixtrar ut från stora dansgolvet på nedre plan där technon pumpas ut oupphörligen och rulltrapporna är fulla med människor så välklädda att det nästan känns uppgjort i förväg. Volt är lika mycket en hipp showcase som vad som skulle kunna vara en fräsch, modern nattklubb i valfri storstadsmetropol.
Förmodligen är det förhållandevis få som rent intuitivt skulle förknippa studentstaden Uppsala med elektronisk minimalism. Ändå är det här som ennattsfestivalen Volt går av stapeln. I den jättelika och väldigt modernistiska byggnaden på Vaksala torg huserar under en juninatt en mängd elektroniska akter från hela världen i en rad olika genrer. I år stoltserar arrangörerna med brittiska Actress och amerikanskan Laurel Halo som största dragplåster, men även mindre erkända guldkorn som svenska Ida Matsdotter och polska Pleq återfinns i lineupen.
På övre plan introduceras jag omedelbart till festivalens koncept där spanska industriveteranerna Esplendor Geométrico tillsammans med Mokira (mer känd som Andreas Tilliander) suddar ut gränserna mellan ljud och oljud med sin experimentella noise. Till vansinnigt hypnotiserande beats varvat med suggestiva animationer av en rysk gumma utan tänder som iklädd rosalila huckle skriker åt folk och dricker vodka ur en petflaska vrider och vänder Esplendor Geométrico på vad ljud kan vara. Med full kraft och övertygande dedikation ger Arturo Lanz ifrån sig vrålskrik av dödsångest i klass med Pharmakon. Stämningen blir i det närmaste mardrömslik i den helsvarta lokalen. Britten James Kelly, även känd som f.d. frontman i tämligen nyupplösta blackmetalbandet Altar of Plagues, uppträder på Volt med sitt soloprojekt Wife. Med drömlika, välkomponerade beats och flerstämmig sång låter han som en blandning av Forest Swords och en SOHN dränkt i svärta.
Med 52 % kvinnor i startfältet är Volt ett föredöme för festivalsverige. Elektronisk musik är ett av de mest mansdominerade fälten, och att Volt bokar jämställt är ett slag i ansiktet för och en uppmaning till alla festivalarrangörer som ”bokar efter kvalitet, inte efter kön”. Kan Volt, så kan ni. På det största dansgolvet är det enbart kvinnor bakom mixerbordet. Brittiskan Paula Temple och tyskan Helena Hauff får temperaturen att höjas och vår egen stjärnexport Johanna Knutsson (som även figurerar på bilden ovan) stänger festivalen med ett 90 minuter långt DJ-set som andas techno house och minimalism. För en kväll känns Uppsala väldigt mycket som Berlin.