Stumbleine

Publicerad: 28 juli 2012 av David Winsnes

På ”Heart Shaped Locket” samplar Peter Cooper Ne-Yos ”So Sick” och Beyonces ”Work It Out”. Han kastar in dem i en downtempoproduktion som andas lika delar shoegaze, r&B och post-dubstep. Han släpar med dem från amerikanska metropoler och släpper ned dem i ett Bristol där det blir natt snabbt och bussarna slutar gå alldeles för tidigt. Han bryter sig in i ett hem, snor med sig deras tamkatter och släpper ut dem på savannen.

Ett specifikt skeende som, ursäkta uttrycket, de senaste årens musikmode lett fram till är hur nära mainstream och alternativ nu för tiden ligger varandra. De två vågor som påverkat detta mest torde vara dubstepen och R&B-musiken. Ta bara den evigt aktuella Skrillex – har vi någonsin haft mindre radiovänlig populärmusik? Och har vi tidigare sett prov på en världsartist som på stadiumspelningar kan få för sig att bland sina egna världskända låtar mixa in en introvert undergrounddude som Burial?

Nu för tiden finns få revolutionerande musikstilar för de som vill bryta sig loss och markera avstånd. Vi lyssnar på likartad musik – hur intresserade eller ointresserade vi än är, vare sig vi är skapare eller konsumenter – i något skilda tappningar. Annat är att lura sig själv. Därför är Peter Cooper som vandrar Bristols gator under namnet Stumbleine en utmärkt indikation på hur det ser ut i dag.

Hittills i år har han släppt tre EPs. Först kom Drifting Youth, men den delades senare på mitten när ytterligare ett par låtar kom till och mynnade ut i Sunshine Girls i maj och Ghosting i juni. Och så nu i juli släppte Stumbleine The Night Before, en fem spår lång nattbussfärd där han hinner använda sitt snyggaste röstsample hittills i ”She Stole The Beach” och tillsammans med sångerskan CoMA göra en fullkomligt oväntad cover på Radioheads ”Fake Plastic Trees”. Och för tredje gången på tre månader övertyga en om att han än en gång toppat sina föregående beats. Stumbleines sådana droppar nämligen inte, de väller ned likt ett vattenfall, likt en gitarrmatta från 90-talets inledning.

Ni hör ju hur influensspretigt alltsammans låter. För alla som gillar The Weeknd, Sun Glitters, Beyonce, My Bloody Valentine… för alla som gillar korsbefruktningar.

Lyssna på Ghosting här. Lyssna på och köp hans diskografi på Bandcamp.