Festival
Svensk festival – spårlöst försvunnen
Publicerad: 31 maj 2017 av Magnus Olsson
Ett fall för Robert Aschberg.
Tidigare i år uppmärksammade vi den nya festivalen Midsommar Weekender som presenterades med en excentrisk och drömsk video. Nu är festivalen borta, skriver observanta journalisten Ola Elleström på HYMN som gör en gedigen utläggning om festivalen som raderat sig själv från internet. Som om de sopat undan alla spår av sin egen existens. För såväl hemsida som Facebook-sida och Facebook-event är spårlöst försvunna. Trots bokningar som El Perro Del Mar och Floating Points.
Och visst finns det flera anledningar till att festivalen försvunnit, en av dem är såklart att biljetterna med det skyhöga priset om 4000 kr förmodligen inte sålt som smör i solsken. Men det många kanske inte tänker på är att festivalen också var ett jippo eller för den delen ”samarbete” med Absolut Vodka – det framgår både av teckensnittet och att festivalen skulle äga rum i Åhus (där Absolut Vodka har ett av sina säten). Festivalen använder nämligen samma varumärkesskyddade teckensnitt som Absolut Vodka använder sig av och ligger därför i gränslandet för att reklamföra sprit mot personer under 25 år, vilket inte är lagligt enligt svensk lag. Faktum är att alkohol över 15 % inte får marknadsföras över huvudtaget enligt svensk lag.
Utdrag från vår mailväxling per 23 maj bekräftar att Absolut har ett finger med i spelet. Men att tanken var att de skulle bedriva den i egen regi – så tycks inte fallet bli.
Så onekligen har ett Fyre Festival-case uppstått – enda skillnaden är att den här glampingen inte översvämmades av personer.