
Nyhet
Svensk hiphop till attack efter bristen på kvinnor
Publicerad av Magnus Olsson
Hiphopens historia hyllas – inte en enda kvinnlig rappare omnämns.
Läskedrycken Sprite som i sin tur ägs av Coca-Cola trycker upp 16 citat från 4 olika rappare, som en hyllning till hiphopens historia. Totalt rör det sig om 16 miljoner burkar, men inte ett enda citat från en kvinnlig rappare. Det har fått ett gäng svenska rappare med initiativtagaren Femtastic att se rött. Nu startar de en egen kampanj med digitala burkar där Silvana Imam och Linda Pira vid rodret.
– Genom att utesluta kvinnliga rappare eller andra som inte är norm i sin kampanj stärker läskföretaget en negativ mytbild att hiphop är skapad av och för män. Vi vill genom vårt gemensamma initiativ inspirera företaget och andra att tänka till kring jämställdhet i marknadsföring. Vi hoppas på en konstruktiv diskussion, säger Vanessa Marko, grundare av det feministiska musikkollektivet Femtastic till SVT.