Live
Tobias Jesso Jr.
Primavera Sound, 29/5 – 2015
Publicerad: 30 maj 2015 av
Filip Hiltmann
Efter att ha insett att The New Pornographers inte är fulltaliga på denna turné väljer jag besviket att gå ner till Pitchfork-scenen för att få en bra plats till Tobias Jesso Jr., en av årets mest spännande debutanter. Mitt drag får mig att hamna typ tio meter framför scen, något som nästan visar sig vara för lite för att få ut något av denna spelning. Jesso Jr., som under denna turné spelar solo på både gitarr och piano, försvinner helt bland oljudet från de närliggande scenerna och för att höra någonting alls är det en nödvändighet att stå nära.
På utsatt tid kliver den långe Jesso Jr. ut på scen och sätter sig bakom sin flygel. Han ska spela sin uppvärmningslåt då detta är den största publik han någonsin spelat inför och vi bjuds en cover på Big Stars så vackra Thirteen. Tobias Jesso Jr. vid en flygel precis vid vattnet spelandes Big Star i kvällssolen låter som en personlig önskedröm, men slutar tyvärr i besvikelse. Eller inte ens det, jag hör verkligen inte pianot. Med allt oljud i bakgrunden låter det mer som om Merzbow hade gjort en remix på tidigare nämnda låt än det som egentligen framförs.
Den extremt dåliga schemaläggningen av festivalen uppmärksammar även Jesso Jr. själv när han ett par låtar senare menar att han inte hör hemma här. Det går inte att ta ifrån honom att han försöker rädda detta. Två låtar arrangeras om till gitarr bara för att bättre passa festivalscenen, då det är pianot som strular mest under setet. Anekdoter om hur hans namn uttalas finare på spanska (som vi uttalar det, förövrigt) beblandas med skojfriska episoder om hur malplacerad han är. Som scenpersonlighet kan vi ljudet till trots inte göra annat än att älska honom.
Koncentrerar man sig riktigt hårt så går det faktiskt ändå att uppskatta detta. Lo-fi-bräckligheten som präglade hans första egenuppladdade låtar kommer liksom tillbaka bakom allt brus, och stundtals känns det återigen som första gången jag hörde True Love på en skev internetuppkoppling i dyster gränsstad i Österrike. Att alla andra koncentrerar sig lika hårt som jag kan jag inte tänka mig, för de flesta passerar nog denna spelning som en av de allra sämsta. Det är i vilket fall inte Tobias Jesso Jr.s fel, inte alls.