År 2017 kom världen till ett brytningspunkt. Saker som legat och grott i åratal kom upp till ytan och män runt om i alla branscher och maktpositioner ställdes mot väggen för händelser som var decennier gamla, men likväl viktiga. Flera artister har tacklat dessa frågor och albumen som släppts under de senaste åren är sällan helt opolitiska. Meg Remy i U.S. Girls följer denna trend, men lyckas häva sig ovanför sina gelikar. I In a Poem Unlimited har artisten knutit loss de band som lagts på henne tidigare och släpper tillsammans med dagens nyhetsrubriker fria dessa i en omtumlande tornado.
In a Poem Unlimited är ett projekt som funnits hos Remy i tio år, men det är först nu som omvärlden är redo att ta emot det och som Remy är redo att släppa det. Tidpunkten var nödvändig för albumets release: varje låt är en debattröst och själva enheten i sig är också den politisk. Tillsammans med sig in i detta har U.S. Girls ett 20-tal kollaboratörer och tillsammans har de byggt en scen för sångerskan att tala ifrån. För även om verket är politiskt inriktat, så är det rent musikaliskt det mest lättillgängliga som ex-amerikanskan släppt. Här rör hon sig bland discorök och jazzextaser, ABBA-beats och funkiga elgitarrer i en blandning som alltid ligger på gränsen till genialitet och stundvis korsar den. Själva stämningen på albumet skiftar ständigt, men ingen kan låta sig luras av dur-tonerna som klämtar. Det är en ilska, ett mörkt hat som bubblar under ytan, men tack vare jazzsessionerna stagnerar den aldrig i någon mildjup misär. I stället forsätter Remys texter framåt med en obeveklig kraft.
Händelserna och historierna som U.S. Girls sjunger om är högst reella – episoder som hon antingen själv har upplevt eller iakttagit från nära håll. Det är tragiskt, som i Pearly Gates där protagonisten blir övertalad att ligga med Petrus för att komma in till himlen – bara för att inse att han utnyttjat henne. ”I asked for nothing but to stop it short / I guess he didn’t hear a word I said / And after he acted as if I hadn’t been in his bed”. Det är nedslående, som med presidenten som väckte allas hopp när han blev vald bara för att svika de löften han storslaget accentuerat tidigare. M.A.H är U.S. Girls rasande kärlekshistoria med Obama. Medan ANOHNI i sin version anklagar svart på vitt levererar Remy i anklagande frågor, men har svaret redo för ex-presidenten. ”I won’t forget, so why should I forgive? / No, not as long as we both shall live”.
Svikna och bedragna kvinnor rör sig bland Remys låttexter, men hon ger dem styrka och ny kraft i stället för att profitera på deras livsöden. I Velvet 4 Sale illustreras en konversation mellan två kvinnor som planerar en hämndaktion mot en skitstövel och där ord inte räcker till. Först förklaras den psykologiska tortyren av mannen (en känsla de båda kvinnorna alltför väl känner till) med ”Instill in them the fear that comes with being prey”. Därefter fortsätter samtalet med instruktioner för hur pistolen ska användas – ”Guarantee at least one bullet goes behind the eyes / ’Cause they always could come back for more”.
Trots att det är blodigt och mörkt ger U.S. Girls kvinnorna i sitt album en värdighet och tillsammans talar de om för världen att det är nog. Det ska inte behöva vara så här och nu ska de ansvariga ställas till svars. In a Poem Unlimited är ett manifest, en demonstrationsskylt och ett konstverk som U.S. Girls håller fast med knutna nävar. Bakom sig har hon otaliga livsöden och framför henne lika många till, för kampen har bara börjat.