Intervju

Vallfärden till Way Out West

Publicerad: 23 januari 2012 av Magnus Olsson

Festivalen riskerar att sälja slut rekordsnabbt

Än har man inte släppt en enda biljett. Men det kommer inte dröja länge förrän alla är borta. Det kommer gå i ett. 26:e januari släpper man samtliga biljetter på ett bräde, och festivalen kan komma att sälja slut rekordsnabbt. Det handlar inte om månader, eller veckor, troligtvis snackar vi om dagar.

När Refused tillkännagav att man återvänt från de döda, förvisso är The Shape Of Punk To Come en odödlig platta, började hardcorefansen gråta. Och trots att jag inte är mycket till rocker av mig, kan jag inte blunda för deras storhet. Det finns bokningar som är svåra att få till, bokningar som Refused är i praktiken omöjliga. Det är ett band folk skulle mörda för att se, bara en sådan sak.

Sedan bokningen av Refused har Lugerkontoret bombats med mail från höger och vänster. Det är festivalbesökare från hela världen som vill ha en bit av Refused och Way Out West. Men det handlar inte enbart om Refused, det faktum att Way Out West uppmärksamts en hel del internationellt, inte minst genom att ta hem prestigesegern Most Innovative Festival, före en festival som Coachella får besökare att öppna upp ögonen för Göteborgsfestivalen.

Och årets program är träffsäkert, med en majoritet av lågoddsare om man lärt känna Way Out West. Bokningar som Bon Iver och Feist får varenda festivalchef att dregla. Bon Iver är ett namn som i princip skulle kunna sälja ut Globen, tro det eller ej, men han är större än vad vi tror. Även Feist är en gigant, dock inte i samma klass som Justin Vernon. Men Feist skulle enkelt kunna sälja fyra stycken Cirkus till. Nu står det även klart att Florence + the Machine gör en favorit i repris, och denna gång större och hetare än någonsin. Vad många inte vet, är att hon numera också  bör ses som en gigant, och på hemmaplan tillhör hon de bästsäljande artisterna.

Och då har vi bara börjat. Men biljetterna kan redan vara slut.

Festivalen har dessutom kommit förbi stadiet med att sälja 80 % av biljetterna de två sista veckorna. Det finns inget som drar så mycket folk som att alla vet att det kommer bli mycket folk. Det är lite av ett självspelande piano.