Festival
”Vår ambition är att etablera en helt ny årligt återkommande festival i Umeå”
Publicerad: 2 oktober 2012 av Klas Mattsson
När vi precis lämnat 2012-års festivalsäsong bakom oss börjar vi redan blicka mot nästa års. Men om man bor i Umeå fästs blickarna ännu längre bort. 2014 är året då Umeå ska agera Europas kulturhuvudstad, vilket kommer få Norrlands kulturcentrum att näst intill explodera av olika kulturevenemang. Ett av dessa evenemang är Festival 2014 som ska samla hela Umeås musikliv till att forma en festival. De siktar inte lågt – på deras hemsida nämns Björk, Paul Simon, Wilco, The Roots och Patti Smith som drömbokningar. Vi pratade med Victor Hillebjörk som är initiativtagare.
Umeå har blivit utnämnt till Europas kulturhuvudstad år 2014. Vilken roll kommer festivalen spela under Umeå 2014? Vilken målgrupp vill ni rikta in er på?
Vår ambition är att etablera en helt ny årligt återkommande festival under sommaren i Umeå. Vi ser kulturhuvudstadsåret som en fantastiskt möjlighet och som en språngbräda för att få det att hända. Det har delvis redan visat sig stämma, i och med att kulturhuvudstadsutskottet nyligen beviljade oss 2 Mkr i startkapital. Målgruppen som vi kommer att rikta oss mot är genuint musikintresserad människor. Geografiskt sett hoppas vi kunna skapa intresse för vårt projektet utanför Sveriges gränser, Umeå är trots allt Europas kulturhuvudstad år 2014.
Hur har reaktionerna på festivalprojektet varit hittills? Hur är det att planera en festival så långt innan den ska äga rum?
Än så länge har vi bara riktat oss lokalt mot Umeåbor och här har det mottagits mycket väl. Vi har haft turen och halkat in på ett samarbete med en av världens främsta identitetsbyråer, Bruce Mau Design, som har sin bas i Toronto och som gillar festivalprojektet. Just nu arbetar dom med vår kommande varumärkesidentitet och planen är att vi ska gå ut och börja sälja biljetter i mars 2013. Det är ungefär 17 månader innan festivalen ska äga rum, vilket förstås skapar en del speciella förutsättningar. Men det är framförallt mest positiva saker och möjligheter som uppstår.
Ni verkar vilja få med er det lokala kulturlivet på ett unikt sätt, där olika föreningar ska ansvara för olika musikaliska områden. Ni har redan klart med Dennis Lyxzén från Refused och jazzlegenden Mats Gustafsson som curatorer, vilket är ett relativt obeprövat koncept för svenska festivaler. Hur kommer det fungera rent praktiskt?
Vår vision är att skapa en riktigt stor festival men samtidigt lyckas med utmaningen att behålla själen från Umeås fantastiska musikscen. Idén om hur vi ska lyckas med detta är att låta olika aktörer med kopplingar till Umeå fungera som curatorer för festivalens olika scener och besitta det konstnärliga ledarskapet. Vi kommer alltså inte att ha en central festivalorganisation som sitter på makten och inflytandet över vilka band och artister vi försöker boka. Det ansvaret har vi gett bort till de som förtjänar det – människorna från Umeå som redan styr upp och gör bra grejer idag, om än i mindre skala.
Enligt eran hemsida ska ni använda er av en slags förskottsbetalning för festivalen. Kommer folk vara beredda att köpa biljetter för en festival när de inte vet vilka band som kommer? Vad händer om ni säljer mindre än det initiala målet på 5000 biljetter?
Vi har ett budgeterat startkapital på 7,3 Mkr. Med dessa pengar kommer vi att försöka boka en del akter under vintern 2012/2013 som vi förhoppningsvis kan annonsera i ett tidigt skede. Med hjälp av dessa grundbokningar och ett billigt biljettpris, som successivt ökar ju fler biljetter vi säljer, räknar vi med att kunna komma med den initiala biljettförsäljningen på allvar redan under våren 2013. Om vi av någon anledning inte skulle lyckas nå vårt minimimål på 5000 sålda biljetter kommer festivalen ändå att äga rum, skillnaden blir i så fall att de som har finansierat festivalen (köpt biljetter i ett tidigt stadium) kommer att få göra återköp på sina biljetter om de vill.
Hur många biljetter hoppas ni på att sälja totalt?
Det är många som tycker att jag är naiv, men jag har sagt ända från början att jag tror att vi kommer att sälja över 20 000 biljetter.