Bildreportage
Hur var egentligen VIP:en på Lollapalooza?
Publicerad: 7 juli 2019 av
Daria Spitza
Lollapalooza har, förutom sin stjärnspackade lineup, även blivit extremt omtalat för sina festivalpaket som chockerat i både pris och innehåll. Platinumpaketet kostade 20k och gav bland annat fri tillgång till Michelinmat och transfer i golfbilar mellan loungen och de exklusiva platserna framför scenen. Såg vi någon ridandes i en golfbil? Nej. Önskade vi att vi hade suttit i en golfbil, ridandes över Gärdets kullar? Lite, kanske.
Vad gäller VIP-paketet så kunde det bli ditt för det något mer humana (om än höga) priset av 5000 kronor. Vi spanade in VIP-området för att se om gräset var grönare på andra sidan stängslet. Allt för att du ska veta om det är värt att äta gröt tre gånger om dagen de tre sista månaderna inför nästa års festival, eller om det räcker att typ, äta gröt två gånger om dagen i stället.
Nedanför följer ett bildspel samt några spaningar.
-
Champagne
Det fanns en champagnebar. Med champagne. Alla behöver vi ju fukta strupen med något när solen gassar på.
-
Underhållning
Om du någonsin velat kombinera festival och öl med den nostalgiska känslan av hur det är att vara kvar på fritids – Lolla got your back.
-
Återhämtning
Festivallivet är tufft. På VIP:en får du tillgång till ett minispa som erbjuder lite härlig, avkopplande massage. En frisörsalong finns också på plats! Praktiskt om man ångrar sitt frisyrval när man kommer till Gärdet och inser att alla andra har lyckats få till en bättre festival-look än en själv.
-
Häng
VIP-området erbjöd många platser att hänga på. Till skillnad från det stora, öppna festivalområdet fanns det här gott om soffor, stolar och platser att sparka av sig skorna på och sitta och ta det lugnt på en stund.
-
Dans
En av de bättre grejerna var, förutom möjligheten att sparka av sig skorna för att chilla, möjligheten att ta på sig dem igen för att dansa. Ett tält med DJ-bås var ständigt igång och utgjorde ett ganska skönt avbrott om man fortfarande var sugen på dans, men mindre sugen på att befinna sig i ett knökat publikhav.
-
Förutom ovanstående fanns det lite ramper att stå på (helt ok hyfsad utsikt från sidan av scenen), lite lyxigare matutbud och möjlighet till jävligt snygga Instagram-bilder. Det bästa med hela VIP:en dock? De sålde klickcigg. Helt ärligt – det var först när den lilla klick-kulan trycktes av mellan tummen och pekfingret som vi kände oss lite speciella.
Är det värt då, undrar du. Om du har cash? Möjligtvis. Om du gillar att bränna cash på det lilla extra? Jovisst. Om du är en vanlig, dödlig människa som egentligen bara vill ha en rolig festivalupplevelse? Absolut inte.
Ett flertal av de saker som området bestod av har andra festivaler inkorporerat i sina vanliga festivalutrymmen – exempelvis tält med DJ-bås (hallå, Way Out West och Oatly-tältet) och möjligheter till lite mer ombonat häng. Det känns därför lite skumt att dessa saker på Lollapalooza var förbehållna endast dem med VIP-band. Skulle dock kunna bero på att Lolla ännu inte har nog med sponsorer för att fylla ut det vanliga området med den typen av miljöer.
I en intervju med Nöjesguiden berättar Kristofer Åkesson, marknads- och kommunikationschef på Live Nation, att Sverige ur ett nationellt perspektiv ligger på efterkälken när det kommer till lyxigare festivalupplevelser. ”Det är många biljettköpare som är intresserade av den här typen av paketeringar nu för tiden och vi har sett en jätteökning av efterfrågan, både till festivaler och större enskilda konserter”, svarar han på frågan om det kommer bli vanligare även i Sverige. Vi kan nog med andra ord förvänta oss att Lollapalooza fyller upp med champagne och golfbilar även nästa år.